Kotiseututyön korkein tunnustus seitsemälle henkilölle

9.8.2014 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on myöntänyt kotiseututyön ansiomitalin seitsemälle henkilölle. Ansiomitalit luovutettiin Hämeenlinnan Valtakunnallisten kotiseutupäivien gaalassa lauantaina 9. elokuuta.

Mitali on Kotiseutuliiton korkein tunnustuksen osoitus. Mitalin myöntäminen edellyttää saajalta maakunnallisia tai valtakunnallisia ansioita kotiseututyössä tai erittäin merkittäviä ansioita paikallisessa kotiseututyössä.

Mitalin saivat Raija Collander Siikaisista, Riitta Huuhtanen Kuopiosta, Henrik Impola Helsingistä, Esko Jokiniemi Liperistä, Kauno Koivukangas Evijärveltä, Seppo Myllyniemi Hämeenlinnasta ja Henri Nordberg Torniosta.

Esittelyt mitalisteista

Collander, Raija, synt. 20.7.1937, Siikainen, Satakunta
Emäntä Raija Collaner on toiminut lukuisissa kunnallisissa ja maakunnallisissa luottamustehtävissä yli 40 vuoden ajan. Usean kerran Collander on ollut tehtävissään ensimmäinen naispuolinen luottamushenkilö. Collander on usean paikallisyhdistyksen perustajajäsen ja aktiivitoimija. Collanderin aktiivisuudesta syntynyt Käsityökeskus täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Collanderilla on mittava kirjallinen toiminta; hän on julkaissut lukuisia kotiseutukirjoja ja näytelmiä. Collander on toiminut tiiviissä yhteistyössä alueen koululaitoksen kanssa ja opettanut mm. lähihistoriaa kaikille 7. luokkalaisille vuosi toisensa jälkeen.

Huuhtanen, Riitta, synt. 16.6.1940, Kuopio, Pohjois-Savo
Informaatikko ja kirjastonjohtaja emerita Riitta Huuhtanen on työskennellyt kirjastoalalla vuodesta 1963, kirjastonjohtajana vuodesta 1983. Huuhtanen on Suomen ensimmäisiä informaatikkoja. Pääosan urastaan hän teki yliopistokirjastoissa, mm. 20 vuoden ajan Kuopion yliopistokirjaston johtajana. Huuhtasen merkittävin ansio on se, että hän on modernisoinut koko maakunnan kotiseututyötä verkko- ja tiedepainotteiseksi.
Huuhtasella on ollut lukuisia luottamustehtäviä etenkin kirjastoalalla ja tieteen saralla. Hän on ollut Kuopion kulttuurihistoriallisen museon, Kuopion Isänmaallisen Seuran hallituksen sekä Kuopion oppaiden puheenjohtajana vuosia. Huuhtanen on ansioitunut myös julkaisujen parissa.

Impola, Henrik, synt 28.9.1927, Helsinki, Uusimaa (estynyt osallistumasta gaalaan)
Ulkoasiainneuvos ja filosofian tohtori Henrik Impola on tehnyt mittavan uran ulkoministeriön arkisto- ja kansliatoimen päällikkönä, minkä lisäksi hän on toiminut myös lukuisten ritarikuntien sihteerinä. Impola on julkaissut runsaasti arkistoaiheista ja yleistajuisia artikkeleita kotiseututyön ja kulttuurin ilmiöistä mm. Suomen Kuvalehdessä. Lisäksi hän on tehnyt historiallisia selvityksiä ja historiikkeja. Impola on tehnyt vuosikymmenten ajan muistiinpanoja kotikylänsä Kämmäkän nyt jo koottua kyläkirjaa varten.

Jokiniemi, Esko, synt. 26.3.1943, Liperi, Pohjois-Karjala
Maanviljelysneuvos, maanviljelijä Esko Jokiniemi on toiminut aktiivisesti Liperi-Seurassa vuosikymmeniä ja seuran johtokunnassa vuodesta 1999. Jokiniemi on myös alueen Maaseutumuseohankkeen vetäjä vuodesta 2007. Hän on vaikuttanut ansiokkaasti maanviljelijöiden hyvinvoinnin kehittämiseen koko Pohjois-Karjalassa. Valtakunnallisista ansioista mainittakoon kansanedustajana toimiminen 1987–1994, sekä presidentin valitsijamiehenä vuonna 1988 toimiminen.  Jokiniemi on ollut vuosikymmenien ajan lukuisten kotiseutunsa yhdistysten ja oppilaitosten hallitusten sekä maakuntaliiton liittovaltuuston jäsen, ja hän on yhä aktiivinen kunnallispolitiikassa.

Koivukangas, Kauno, synt. 26.5.1940, Evijärvi, Etelä-Pohjanmaa
Kotiseutuaktiivi ja yrittäjä Kauno Koivukangas on ollut Evijärvi-seuran hallituksen jäsen jo 32 vuotta, joista puheenjohtajana 17 vuotta. Järviseutu-seuran hallituksessa Koivukangas on toiminut niin ikään jo noin 30 vuotta, ja hän on aktiivinen myös kotiseutunsa ja -maakuntansa muissa yhdistyksissä. Koivukangas oli mukana mm. Järviseudun vuoden 1992 Valtakunnallisten kotiseutupäivien päätoimikunnassa. Hän on tehnyt mittavaa työtä paikallislehdistön puolestapuhujana ja saanut tästä työstä valtakunnallisen tunnustuksen, Antti-patsaan.

Myllyniemi, Seppo, synt. 25.10.1937, Hämeenlinna, Kanta-Häme
Filosofian tohtori, professori Seppo Myllyniemi tunnetaan Hämeenlinnan maakunta-arkiston johtajana ja Tampereen yliopiston dosenttina. Hän on vuosien saatossa julkaissut lukuisia paikallishistorioita sekä teoksia kulttuuriperinnöstä sekä arvioinut ja tehnyt tunnetuksi kotiseutukirjallisuutta Hämeen Sanomissa vuosikymmenten ajan. Myllyniemi toimii lukuisissa kotiseutunsa yhdistyksissä, mutta on merkittävä tekijä myös monissa valtakunnallisissa yhdistyksissä. Myllyniemi on ollut Suomen Kotiseutuliiton valtuuston jäsen vuosina 1996–1998.

Nordberg, Henri, synt. 15.2.1950, Tornio, Lappi
Museonjohtaja Henri Nordberg tunnetaan etenkin rajanylisestä kulttuuriyhteistyöstä Tornion seudulla, minkä johdosta 31.8.2014 Suomeen avataan ensimmäinen valtakunnan rajat ylittävä museo Tornion ja Haaparannan yhteiseksi kulttuurikohteeksi. Nordberg toimi Tornionlaakson maakuntamuseon johtajana lähes 30 vuoden ajan, 1975–2014 ja Torniolaakson vuosikirjan päätoimittajana 1994–2013. Nordberg on myös aktiivinen yhdistystoimija: yli 30 vuoden ajan hän on vaikuttanut Lapin rakennusperinne ry:n ja Tornion kotiseutuseuran johtopaikoilla. Nordberg on ollut vahvasti mukana myös valtakunnallisessa kulttuurityössä toimiessaan Suomen Kotiseutuliiton hallituksen ja valtuuston jäsenenä.

Lisätietoja:
Järjestöpäällikkö Liisa Lohtander, puh. 045 1509 109, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Päivien ohjelma on julkaistu osoitteessa: www.hame.fi/kotiseutupaivat2014. Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/Kotiseutuliitto  ja Twitterissä https://twitter.com/Kotiseutuliitto sekä liiton nettisivuilla www.kotiseutuliitto.fi.