Kotiseutupostin 3/2023 teemana Kulmien tarinat

29.9.2023 Uutinen

Kotiseutuposti 3/2023 on ilmestynyt ja vapaasti luettavissa osoitteessa www.kotiseutuposti.fi. Lehden teemana on kotiseudun tarinallisuus ja tarinallistaminen.

Teppo Ylitalo kertoo, että kotiseutu on sekä oma että jaettu tarina, johon kaikki asukkaat sopivat mukaan.

Lehden kannessa omaa tarinaansa kertoo kotkalainen Lorena Vasquez Valtakunnallisilla Kotiseutupäivillä syyskuussa. Tunnelmoimme sisäsivuillakin vielä upeaa päätapahtumaamme Kotkassa.

Juha Iso-Aho jatkaa tarinateemaa kertomalla Euroopan gastronomisesta alueesta 2024, jonka nimityksen Etelä-Karjala on ansainnut nostamalla ruokahistoriaansa esiin ja inspiroimalla yrittäjiään kehittämään omintakeisuutta paikallisten tarinoiden pohjalta.

Terhi Ainiala ja Pia Olsson kertovat osallistavasta menetelmästä, jonka avulla asukkaiden tarinat saadaan huomioitua kaupunkisuunnittelussa. Paikan merkityksen paljastaa esimerkiksi se, että paikalle on annettu nimi. Merkityksellisiä paikkoja tutkijat kutsuvat voiman paikoiksi.

Omakulman on kirjoittanut Kotiseutuliiton valtuutettu Jari J. Laiho, joka halikkolaisen kotiseutuperinteen vaalimisen ja tallentamisen lisäksi toimii kesäisin paikallisena tietäjänä Trömperin kestikievarimuseossa kertoillen tarinoita menneisyydestä. Tarinat eivät ole silti Laihon Omakulman keskeisin aihe vaan yhteiseksi hyväksi toimiminen omista vahvuuksista käsin.

Lisäksi juttua on mm. juuri ilmestyneestä Kestävyyden työkirjasta sekä ensi vuoden Kulttuuriympäristöpäivien teemasta otsikolla Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Seuraava Kotiseutuposti ilmestyy joulukuussa. Vinkatkaa edelleen esimerkillisestä toiminnastanne ja juttuideoistanne osoitteeseen anna-maija.halme@kotiseutuliitto.fi!