Kotiseutupostia 4/2019 liikuttaa ruumiinkulttuuri

5.12.2019 Uutinen

Kotiseutupostin kansi Kotiseutuposti 4/2019 paneutuu ruumiinkulttuuriin. Ihailun kohteena erityisesti Etäkärpät ja heidän uskollisuutensa Oulun Kärpille. Ihailemme myös mm. Tampere-Seuraa Pitkän iän salaisuus? -sarjassa ja Ähtärin Urtsua eli urheilutaloa, seurantaloa, josta on kehittymässä jälleen mahtava toimintakeskus paikkakunnalle. Urheilu on kulttuuriperintöä ja paikallisuutta. Omista kulmistaan kertoo kunta- ja sanomalehtijohtajana uransa tehnyt moottoripyöräilevä Jorma Hämäläinen.

Klikkaa maksutta lehteen sisään www.kotiseutuposti.fi ja lue!

Kotiseutuliiton varapuheenjohtaja Anne-Maija Laukas kirjoittaa pääkirjoituksessa mm. yhteistyön ja yhdessä tekemisen merkityksestä.

Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila peilaa Kokkolan 400-vuotista historiaa tervetulotoivotuksessaan Kokkolan kotiseutupäiville elokuussa.

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Hanna Lämsä tutkii kasvun paikkoja jutussaan, jossa pohditaan ensi vuoden Euroopan kulttuuriympäristöpäivien laajoja mahdollisuuksia.

Kurkkaamme mitä jännää on keksitty Kerimäellä, Lempäälässä sekä Helsingin Kontulassa ja Kalliossa Mestarit ja kisällit -ryhmissä. Ainakin niissä käydään kirjeenvaihtoa, etsitään aarteita ja retkeillään. Onpa kiinnostavaa nähdä, mitä kaikkea näissä ryhmissä vielä keksitään tehdä.

Museoviraston Leena Marsio kertoo, että Suomessakin alkaa nyt iso eurooppalaisuuden tutkimus. Selvitämme mikä meillä olisi niin hienoa, että se voisi ansaita eurooppalaisen kulttuuriperintötunnuksen eli European Heritage Labelin. Tarkoituksena on vahvistaa samalla EU:n hienoaja arvoja, kuten ihmisoikeuksia, demokratiaa ja solidaarisuutta.

Tunnelmoimme myös vielä hetken Kotiseutuliitto 70 -juhlavuoden tapahtumissa.