Kotiseutuposti 4/2023 luettavissanne netissä

12.12.2023 Tiedote

Mari Leppänen kauniin ristinmuotoisen pylvään vieressä.Kotiseutuposti 4/2023 on ilmestynyt ja vapaasti luettavissa osoitteessa www.kotiseutuposti.fi. Lehden teemana on yhdessä suunnitteleminen.

Hanna Hämäläinen kertoo kulttuuriympäristöohjelmien laatimisesta ja uusista ideakorteista, jotka auttavat esimerkiksi kuntia ja maakuntia tärkeiksi koottujen kulttuuriympäristöjen määrittelyssä ja hoitosuunnitelmien laatimisessa.

Elo-syyskuun vaihteessa 2024 vietetään Valtakunnallisia kotiseutupäiviä Vantaalla. Sen kunniaksi tarkastelemme jo lähemmin vantaalaista kulttuuriperintötyötä. Anne Silanto kertoo uraauurtavasta nuoren kulttuuriperinnön inventoinnista, jota Vantaalla on tehty. Omakulman on kirjoittanut Kotiseutuliiton valtuuston vantaalainen asiantuntijajäsen Andreas Koivisto, jonka kiinnostus arkelogiaan kumpusi sananmukaisesti Vantaan mullasta.

Piispa Mari Leppänen valitsee Vuoden kotiseututeoksen 2024. Leppänen on ensimmäiseltä koulutukseltaan kulttuurintutkija. Lue mitä piispa ajattelee mm. koulujen uskonnonopetuksesta ja suomalaisen kulttuurin esittelemisestä maahanmuuttajille.

Filosofi ja tutkija Henrik Rydenfelt kertoo, kuinka paikallisista sosiaalisen median kanavista saadaan kutsuvia kaikille asukkaille ja alustaa näin Kotiseutuliiton helmikuussa järjestämää webinaaria aiheesta.

Lisäksi kerromme ensi vuoden Kotiseutuliitto 75 -juhlavuodestamme, jonka viettoon tekin kaikki toivottavasti osallistutte.

Seuraava Kotiseutuposti ilmestyy helmikuussa. Vinkatkaa edelleen esimerkillisestä toiminnastanne ja juttuideoistanne osoitteeseen anna-maija.halme@kotiseutuliitto.fi!