Kotiseutuposti 4/2021 kertoo koulujen kotiseututyöstä

9.12.2021 Uutinen

Lue tai lataa maksutta sivulta kotiseutuliitto.fi/kotiseutuposti

Vuoden viimeisessä Kotiseutupostissa jatkamme nuoria koskevalla teemalla. Tällä kertaa lehdessä tarkastellaan, minkälaista kotiseututoimintaa kouluissa tehdään. Hyviä malleja on paljon, kuten juttupaljoudestakin voi jo havaita.

Kotiseutuyhdistykset ovat erinomaisia yhteistyökumppaneita kouluille. Yhdistykset voivat tarjota niille osaamistaan, ja koululaiset saavat tietoa asioista, joista voi kertoa kotiseudustaan maailmalla: ylpeyden aiheita ja vankat juuret. Hyvä esimerkki tästä on Urajärven kartanon ystävät -yhdistyksen lähikuntien koulujen kanssa tekemä yhteistyö, josta Tiina Saarijärvi kirjoittaa sivulla 16.

Kouvolan Inkeroisissa on Alvar Aallon suunnittelema koulu, jonka uuden käyttötarkoituksen etsitään otettiin 5–7-luokkalaisia oppilaita mukaan Tehdes-leirillä. Nuorisokeskus Anjalan kanssa toteutetusta leiristä kirjoittaa Laura Lehtinen sivulla 6.

Monesti maailmanhistoriasta löytyy kotiseutua liippaava kulma, kun tutkitaan. Kipinä kotiseudun historian tutkimukseen voi tarttua mukaan vaikka koulumuseosta. Arja Ahlsved kirjoittaa Nurmijärven Metsäkylän koulumuseosta sivulla 15.

Ylöjärvellä on joukkoistettu niin nuoret kuin vanhat täydentämään digitaalista kotiseutuarkistoa, joka samalla tasa-arvoistaa historiankirjoitusta kertomalla tavallisten asukkaiden kokemuksista. Ylöjärven Muistista kirjoittaa Hannu Puttonen sivulla 11.

Tiina Hero kertoo sivulla 29 Espoon kaupunginmuseon mobiilireiteistä, joiden alustana on Kotiseutuliiton välittämä eMuseo-palvelu.

Lehdessä näkyy myös Rovaniemen Kotiseutupäivien lähestyminen syyskuussa 2022. Kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio kertoo sivulla 22, miksi ensi vuonna kannattaa ottaa suunta kohti Lapin ja Rovaniemen tarjoamia omaperäisiä kulttuurielämyksiä.

Turenkilaislähtöinen Rovaniemellä asuva 25-vuotias Janna Tasanko kertoo Nuori kotiseuturakkaus -sarjassa, mikä sai hänet kiinnostumaan kotiseutuasioista. Omakulman kotiseutupohdinnat kirjoitti espoolainen  Ann-Christin Lintula.

Numerossa 1/2022 kerromme kuntien kestävyysideoista. Lähetä viesti, jos tiedossasi on hyvä esimerkki! Osoite on anna-maija.halme@kotiseutuliitto.fi.