Kotiseutuposti 3/2021 kertoo, minkälainen toiminta kiinnostaa nuoria

22.9.2021 Uutinen

Lue maksutta netissä: www.kotiseutuposti.fi

Kuinka saada nuoria mukaan toimintaan? Tämä on kysymys, joka esitetään Kotiseutuliiton tapahtumissa vuosi toisensa perään. Tämä lehti antaa kysymykseen joitakin vastauksia.

Nuorten omaehtoinen toiminta on Kotiseutupostin tämän vuoden teema. Tähän mennessä on selvinnyt, että nuoria kiinnostava toiminta voi olla esimerkiksi työkokemuksen hankkimista, harrastustoimintaa muiden nuorten parissa, vaikuttamisen mahdollisuuksia ja keinoja tuoda esiin rakkautta kotiseutua kohtaan sosiaalisessa mediassa tai vaikkapa rap-musiikin avulla.

Osallistava budjetointi on lupaava malli asukkaiden aitoon osallistamiseen, ja sen avulla on mahdollista innostaa nuoret mukaan kotiseudun suunnitteluun. Georg Boldt kertoo sivulla kahdeksan, minkälaiset nuoret osallistuva budjetointi tavoittaa parhaiten. Boldt on tutkinut myös nuorisovaltuustoja. Nämä kaksi osallistamisen keinoa sopivat erilaisista lähtökohdista tuleville nuorille, ja erityisesti nuorisovaltuustoissa olisi hyviä mahdollisuuksia laajentaa niiden osallistavuutta.

Vantaa-Seura palkkaa nuoria kesätöihin (sivu neljä). Kiuruvedellä järjestetään Kivikautisia päiviä, joissa herätetään lasten kiinnostus kotiseutuun savitöiden avulla (sivu kuusi). Turun flikasta ja pojasta, tänä vuonna Matilda Gustafsson ja Abdel Bettahar, kerrotaan sivulla 11, ja he ovat myös lehden kansikuvassa. Kotiseutuliitolla on tarjota lisäksi Mestarit ja kisällit -toimintamalli, jonka puitteissa on nyt jälleen tarjolla pientä rahoitusta ryhmän perustajille (sivu 10).

On lehdessä toki paljon muutakin kiinnostavaa asiaa. Janne Vilkuna kertoo sivulla 14, kuinka uusi idea viime vuosikymmenellä yliopistoissa markkinoitu kansalaistiede tosiasiassa onkaan.

Numerossa 4/2021 kerromme lisää koulujen kotiseututyöstä. Lähetä viesti, jos tiedossasi on hyvä esimerkki koulun kotiseututoiminnasta! Osoite on anna-maija.halme@kotiseutuliitto.fi.