Kotiseutuposti 1/2024 kertoo yhdistyksistä yhteisön tukena

15.2.2024 Uutinen

Kotiseutuposti-lehden kansi, kansikuvassa on Ihmisiä ihmisiä talkoissa punaisten vanhojen rakennusten luona. Kotiseutuposti 1/2024 on ilmestynyt ja vapaasti luettavissa osoitteessa www.kotiseutuposti.fi. Lehdessä kerrotaan yhdistyksistä yhteisön tukena.

Niina Koskihaara on tutkinut kotiseutuyhdistysten roolia kuntaliitoksissa ja kertoo nyt artikkelissaan, kuinka näistä yhdistyksistä haettiin vastavoimaa liitoksiin liittyviin menetyksen peloille. Kerromme lisäksi, kuinka Suomusjärvi-Seura otti hoitaakseen mojovan osan Saloon yhdistyneen Suomusjärven aineettomasta ja aineellisesta perinnöstä. Yhdistys ryhtyi järjestämään lakkautetun kunnan paikallisia tapahtumia ja otti hoitaaksensa paikallismuseon.

Vantaan kaupunginjohtaja Pekka Timonen kertoo artikkelissaan, miksi kannattaa valmistautua lähtemään 50-vuotisjuhliaan viettävän Vantaan Kotiseutupäiville elo-syyskuun vaihteessa.

Pysymme Vantaalla myös Riina Koiviston jutun myötä. Mestarit & kisällit -toiminnan uusin vaihe on viedä nuorten ja varttuneiden yhteistä kulttuuriperinnön tutkimista monikulttuurisiin yhteisöihin.

Eva-Marie Backnäs kertoo elinkeinoelämän ja kulttuuriperinnön yhteistyöstä Pohjanlahden rannikolla.

Omakulmassa Maija Palonheimo kertoo vahvojen juurten merkityksestä ja hallituksen puheenjohtajuutensa myötä myös Turkuseuran kuulumisia.

Kansikuva on Kerkkoon nuorisoseurantaloilla järjestetyistä talkoista, ja kuvan on ottanut Heli Pelkonen. Lukemattomat talkoolaiset ovat vuosikymmenten varrella ahertaneet yhteisten kokoontumispaikkojen kunnossa pitämiseksi. Valitettavasti Kotiseutuliiton jakama seurantalojen korjausrahoitus on joutunut nyt jättileikkurin teriin.

Seuraava Kotiseutuposti on 75 vuotta täyttävää Kotiseutuliittoa juhlistava erikoisnumero. Lehti ilmestyy aivan 25. toukokuuta vietettävän merkkipäivän alla. Juhlanumerossa käsitellään erityisesti kotiseututyön merkitystä ja kotiseuturakkauden ilmentymiä kotiseuduilla. Toivomme, että sinäkin arvon lukija vastaisit teemaan liittyvään kyselyyn ja kerrot herkullisimmat aiheeseen liittyvät tarinasi osoitteessa link.webropol.com/s/kotiseututyonmerkitys

Vinkatkaa myös edelleen esimerkillisestä toiminnastanne ja juttuideoistanne osoitteeseen anna-maija.halme@kotiseutuliitto.fi!