Kotiseutuliitto kutsuu kaikki mukaan juhlimaan vuonna 2024

20.12.2023 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto perustettiin Tammelassa ensimmäisillä Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä 25. toukokuuta 1949. Suomalainen kotiseutuliike on kuitenkin vielä vanhempi: ensimmäinen kotiseutuyhdistys sai alkunsa Lohjalla vuonna 1894, siis 130 vuotta sitten. Vuotta 2024 vietetään kaikkien kotiseutujen juhlana. Kutsumme kaikki mukaan järjestämään tapahtumia ja hyödyntämään juhlavuotta paikallisesti. 75-vuotispäivää juhlistetaan yhdessä 25.–26. toukokuuta. Silloin joka puolella Suomea nautitaan kotiseutukahvit – ja kahveille kutsutaan jokainen mukaan.

Yhdessä tekemistä ja palkitsemista

Juhlavuosi alkaa suojelijan julkistamisella jo tammikuussa. Julkistus tapahtuu videon välityksellä Kotiseutuliiton somekanavissa.

Keväällä jatketaan ylisukupolvista Mestarit & Kisällit -työtä kaikille avoimella monikulttuurisella koulutussarjalla. Syyskuussa liiton koordinoimat Euroopan kulttuuriympäristöpäivät puolestaan kokoavat erilaisia tapahtumia ympäri maata teemalla Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Juhlavuoden huipennuksena ovat Valtakunnalliset kotiseutupäivät, joita vietetään Vantaalla 30. elokuuta –1. syyskuuta. Juhlahumuisia ovat erityisesti päivien vuosikokous ja gaala sekä perjantai-illan kaikille avoin rento ulkotilaisuus.

Paras kotiseutukirja palkitaan jälleen Vuoden kotiseututeos -kilpailussa. Juhlavuonna palkitaan lisäksi muussa muodossa oleva kotiseututeos – esimerkiksi video tai podcast. Vuoden mittaan järjestetään myös parhaan kotiseututuotteen kilpailu.

Jokaisessa maakunnassa etsitään yhdessä paikallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa Vuoden maakunnallista kotiseututekoa. Lisäksi haluamme kannustaa kaikkia palkitsemaan ansioituneita kotiseututyön tekijöitä liiton ansiomerkeillä.

Katse menneeseen ja tulevaisuuteen

Kotiseututyötä on rakennettu pitkään ja monin voimin. Jo edesmenneitä kotiseututyön aktiiveja muistetaan yhdessä ympäri maan Eskon päivänä 12. kesäkuuta. Sosiologian professori Esko Aaltosella oli suuri merkitys liiton perustamisessa.

Menneen lisäksi tähytään voimakkaasti tulevaisuuteen. Toukokuussa Valkeakoskella järjestettävässä tulevaisuusseminaarissa pohditaan kestävää kotiseututyötä, toimintaympäristön muutoksia ja toiminnan uusia muotoja.

Varhaiskasvatuksessa ja koulussa olevia lapsia ja nuoria lähestytään oppimispaketilla, johon liittyy valokuva- ja videokilpailu. Kotiseutukasvatuksen viestiä kuljettaa liiton oma kotiseutulintu Kotonen.
Menneisyyden ja tulevaisuuden näkökulmia yhdistää Kotiseutupostin juhlanumero, joka ilmestyy toukokuussa. Joulukuussa 2024 juhlavuoden muistoihin palataan vielä Facebook-joulukalenterissa.

Seurantaloilla oma juhlavuosi

Perinteinen puinen seurantalo.
Kerkkoon Nuorisoseurantalo i Borgå. Photo: Tuomas Uusheimo.

Seurantalotyö on yksi keskeinen osa Kotiseutuliiton työtä. Liitto on hoitanut opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta seurantalojen korjausavustusten jakamisen vuodesta 2004 lähtien. Neuvontaa on annettu jo 40 vuoden ajan vuodesta 1984.

Seurantalotyön pyöreitä vuosia juhlistetaan teatterin lavoilta ja televisiosta tuttujen Matti Ristisen, Sari Haapamäen sekä harmonikkavirtuoosi Johanna Juholan Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia -kiertueella.

Syksyllä järjestetään juhlaseminaari, jossa hahmotellaan myös korjausavustuksen tulevaisuutta muuttuvissa olosuhteissa.