Kotiseutuliitto julkaisi maakuntalaulut karaokeversioina

20.12.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on julkaissut kaikki maakuntalaulut karaokeversioina joululahjaksi satavuotiaalle itsenäiselle Suomelle ja kaikille suomalaisille. Videot on tehty yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa ja ne löytyvät Suomen Kotiseutuliiton YouTube-kanavalta.

maakuntalaulukaraoket

Maakuntalaulut ovat tunnetuimpia maakuntien tunnuksia, joilla pidetään yllä maakuntien perinteitä ja identiteettiä. Monien juhlien kohokohtana on maakuntalaulu yhteislauluna.

– Viime vuosina kiinnostus maakuntalauluihin on virinnyt uudella tavalla ja niistä on tehty myös uusia versioita. Niinpä karaoketallenteet on tarkoitettu tukemaan monimuotoista, omaehtoista ja helppoa maakuntalaulujen käyttöä ja vastaamaan kasvavaan kiinnostukseen, Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo kertoo.

Valtaosan videoista toteutti musiikkikasvatusta Jyväskylän yliopistolla opiskeleva Aleksi Bondfolk, jolle maakuntalaulukaraokeprojekti oli hauska kokemus.

– Nautin paljon musiikin tekemisestä, ja se olikin hauskin osuus. Videoiden tekemisen opettelin melkein alusta projektin aikana.

Bondfolkin lisäksi muutaman karaokevideon teki Jyväskylän yliopistolla opiskellut Artturi Mäkelä. Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksen lehtori Erja Kosonen kiittelee opiskelijoidensa aikaansaannosta.

– Kotiseutuliitosta ja maakuntien liitoista tulleiden kuvien kanssa lopputulos on kerrassaan upea. Aleksin vankka kuorolaulutausta takaa hengittävyyden ja hyvän laulettavuuden. Taitavat Aleksi ja Artturi tekivät hienoa työtä!

Maakuntalaulukaraoket:

Hämäläisten laulu: https://youtu.be/a6aVgWCKyE8
Karjalaisten laulu: https://youtu.be/F7gDrjUFlNU
Keski-Pohjanmaan laulu: https://youtu.be/fYHSUZiEAnU
Keski-Suomen kotiseutulaulu: https://youtu.be/kqj-OBzqS-U
Kesäpäivä Kangasalla: https://youtu.be/sZshEOkZO2g
Kymenlaakson laulu: https://youtu.be/qciUSO8Iy0E
Kymmenen virran maa: https://youtu.be/1g38nnVY_ew
Lapinmaa: https://youtu.be/BkjsIGhKTpI
Nälkämaan laulu: https://youtu.be/nEnvmdugnVg
Satakunnan laulu: https://youtu.be/1-8DP7F35vA
Savolaisen laulu: https://youtu.be/cgDPpyOeHVE