Kotiseutuliitto ja Sivistyksen teemavuosi 2024 kumppaneiksi

2.2.2024 Uutinen

Nyt pyyhitään pölyt sivistyksen päältä!

Opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämä Sivistyksen teemavuosi 2024 on kaikille avoin tapahtumien vuosi. Teemavuotta koordinoi 150 vuotta täyttävä sitoutumaton sivistyssäätiö Kansanvalistusseura sr. (Kvs-säätiö). Tule kuulolle avoimiin infowebinaareihin kuulemaan lisää teemavuodesta ja siitä, miten suuret ja pienet yhteisöt ja verkostot voivat osallistua teemavuoteen vaikkapa omalla tapahtumallaan.

Tervetuloa mukaan sanoittamaan arkisivistystä

Kaikille avoimena tapahtumien vuotena sivistystä sanoitetaan uudelleen ja tuodaan tähän päivään sekä kaikkien arkeen. Sitä varten kannustamme järjestämään kansalaiskeskusteluja sivistyksestä. Keskustelujen järjestäminen on mahdollista ja avointa niin pienille kuin suurillekin toimijoille ja verkostoille eri aloilta, esimerkiksi koulutusala, liike-elämä, liikunta & urheilu, museoala, kirjastot, kansalaisjärjestöt, kulttuuri ja taide, tiede jne.

Keskustelutilaisuuden tai -tapahtuman voi järjestää esimerkiksi taloyhtiö, työyhteisö tai harrastusporukka. Tapahtuma voi olla avoin tai yksityinen. Olennaista on, että siellä sanoitetaan sivistystä tähän päivään ja tulevaisuuteen, ja nämä oivallukset kerätään muistiin (raportointia varten*). Tapahtumat kerätään osaksi Sivistyksen teemavuoden 2024 tapahtumakalenteria. Kalenteri löytyy osoitteessa sivistys.fi.

Tule kuulolle infowebinaareihin

Sinulla on mahdollisuus kuulla lisää teemavuodesta ja tapahtumakalenterista infowebinaareissa, joita järjestetään Zoom-alustalla. Webinaareihin on ennakkoilmoittautuminen, jonka päätyttyä lähetämme sähköpostitse osallistumislinkin.

To 1.2.2024 klo 15-16, ilmoittautuminen ke 31.1. klo 14 mennessä.

Ke 6.3.2024 klo 10-11, ilmoittautuminen ti 5.3. klo 14 mennessä.

To 4.4.2023 klo 15-16, ilmoittautuminen ke 3.4. klo 14 mennessä.

To 2.5.2023 klo 15-16, ilmoittautuminen ti 30.4. klo 14 mennessä.

To 6.6.2024 klo 9-10, ilmoittautuminen ke 5.6. klo 14 mennessä

Ilmoittaudu mukaan infowebinaareihin teemavuoden sivujen kautta:

Sivistyksen teemavuosi 2024 – Tervetuloa avoimiin infowebinaareihin! – Kvs-säätiö (kansanvalistusseura.fi)

Kestävästä tulevaisuudesta myötätuntoon

Teemavuoden tapahtumien toivotaan kytkeytyvän seuraaviin teemoihin:

• kestävä tulevaisuus
  • monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja uussuomalaisuus
  • kulttuuri ja taide sivistyksen edelläkävijöinä
  • tieteestä sivistykseksi
  • lukutaito ja dialogi
  • elinikäinen oppiminen ja sivistys

Läpileikkaavina teemoina ovat digitalisaatio ja myötätunto.

Teemavuoden suojelijat

Teemavuoden suojelijat ovat presidentti Tarja Halonen sekä Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi. Suojelijat luovat teemavuodelle merkityksellisen perustan, joka ulottuu yli sukupolvien ja yhteiskunnallisten rajapintojen.

Tervetuloa mukaan sivistyksen teemavuoteen!