Kotiseutuliiton valtuustoon kahdeksan uutta kotiseutuaktiivia ja -asiantuntijaa

21.11.2020 Uutinen
Vuosikokous Kokkolassa 21.11.2020. Kuva: Anna-Maija Halme.

Liiton päälinjoiksi vahvistettiin kestävä kotiseutu ja kotiseututyö, nuorten omaehtoinen kotiseututoiminta ja vuorovaikutteinen kotiseutuliike

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous on valinnut valtuustoedustajat seuraavalle kaksivuotiskaudelle.

Vuosikokous järjestettiin 400-vuotisjuhliaan viettävässä Kokkolassa Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä. Koronaviruksen vuoksi kokous järjestettiin nyt poikkeuksellisesti elo-syyskuun sijaan 21. marraskuuta tarkoin turvatoimin.

Maakunnalliset valtuustoehdokkaitten valinta tehtiin keväällä niissä maakunnissa, joissa oli erovuoroinen valtuutettu.

Uutena valtuustoon valittiin Etelä-Karjalasta lappeenrantalainen eläkkeellä oleva pääinsinööri Timo Talonpoika, Lapista kolarilainen FM Hilkka Oksala, Pohjanmaalta vaasalainen maakuntamuseotutkija Kaj Höglund, Pohjois-Pohjanmaalta oulaistelainen kulttuurituottaja Tuula Aitto-oja sekä Uudeltamaalta porvoolainen tradenomi Anne Mattila ja helsinkiläinen YTK Elina Kultaranta.

Uusiksi asiantuntijoiksi valtuustoon valittiin Suomen Kuntaliiton erityisasiantuntija Päivi Kurikka ja arkeologi Andreas Koivisto, joka toimii Vantaa-Seuran puheenjohtajana.

Kotiseutuliiton valtuustoon vuoden 2020 vuosikokouksessa valitut maakuntien edustajat

• Etelä-Karjala: pääinsinööri (eläkk.) Timo Talonpoika, Lappeenranta
  • Kanta-Häme: sairaanhoitaja Eeva Sahari, Pilpala (2. kaudelle)
  • Keski-Pohjanmaa: YTM Helena Anttiroiko-Mehtälä, Kokkola (3. kaudelle)
  • Keski-Suomi: amanuenssi Marja-Liisa Rajaniemi, Jyväskylä (2. kaudelle)
  • Kymenlaakso: yrittäjä, merkonomi Raino Ojansivu, Pyhtää (3. kaudelle)
  • Lappi: FM Hilkka Oksala, Kolari
  • Pohjanmaa: maakuntamuseotutkija Kaj Höglund, Vaasa
  • Pohjois-Pohjanmaa: kulttuurituottaja Tuula Aitto-oja, Oulainen
  • Päijät-Häme: lehtori Ilkka Murto, Asikkala (2. kaudelle)
  • Uusimaa: tradenomi Anne Mattila, Porvoo
  • Uusimaa (Helka): YTK Elina Kultaranta, Helsinki
  • Uusimaa (Helka): YTM Keijo Lehikoinen, Helsinki  (2. kaudelle)
  • Varsinais-Suomi: varatuomari Tapio Jokinen, Turku (3. kaudelle)

Asiantuntijajäsenet

• Yliopistot: professori Helena Ruotsala, Turun yliopisto
  • Suomen Kuntaliitto: erityisasiantuntija Päivi Kurikka
  • Kaupunkityö: arkeologi Andreas Koivisto, Vantaan kaupunki ja Vantaa-Seura ry

Vuosikokous vahvisti liiton toiminnan päälinjat, jotka ovat kestävä kotiseutu ja kotiseututyö, nuorten omaehtoinen kotiseututoiminta ja vuorovaikutteinen kotiseutuliike.

Tallenteet vuosikokouksesta ja seminaarista

Kokkolan kaupungin Youtube-kanavalla ovat tallenteet suorana striimatuista Kotiseutuliiton vuosikokouksesta

ja perjantain Perinne on voimaa -seminaarista

Valtakunnallisten kotiseutupäivien uutiset