Kotiseutuliiton uusi hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko haluaa kehittää kulttuurista moninaisuutta

24.11.2018 Tiedote
Sampo Suihko. Kuva: Anna-Maija Halme.

Hallitukseen uutena Kirsti Kovanen Mikkelistä ja Teppo Ylitalo Seinäjoelta, Anne-Maija Laukas Lappeenrannasta varapuheenjohtajaksi

Espoolainen kulttuuriaktiivi ja järjestöjohtaja Sampo Suihko on valittu Suomen Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtajaksi. Hallitukseen valittiin lisäksi uudeksi jäseneksi mikkeliläinen kulttuuriperinnön huippuasiantuntija Kirsti Kovanen ja tutkija Teppo Ylitalo Seinäjoelta. Lappeenrantalainen Anne-Maija Laukas aloittaa liiton varapuheenjohtajana, ja sodankyläläinen Irja-Kaisa Lakkala jatkaa toisena varapuheenjohtajana.  Valinnat tehtiin liiton syyskokouksessa Helsingissä 24. marraskuuta.

Kotiseutuliitto täyttää ensi vuonna 70-vuotta. Juhlavuotta vietetään mm. pohtimalla Kotiseutuliiton roolia osana suomalaista kansalaisyhteiskuntaa. Aiheesta on tulossa kirja ja seminaari. Juhlavuoden suurhanke käsittelee nuorten juurtumista kotiseudulleen ja perinteisten taitojen siirtämistä tuleville sukupolville.

Sampo Suihko on ollut Kotiseutuliiton hallituksen jäsen vuodesta 2015. Hän toimii Espoon seudun koulutuskuntayhtymän Omnian johtajana ja on aiemmin tehnyt moni-ilmeisen uran mm. Espoon kaupungin sivistystoimen johtajana ja kehittämisjohtajana. Suihko on toiminut Kotiseutuliiton Kulttuurisesti monimuotoinen Suomi ja suomalaisuus -jaoston puheenjohtajana ja juuri tätä puolta hän haluaa kehittää kotiseututyössä myös hallituksen puheenjohtajana.

”Monikulttuurisuudesta tulee tulevaisuudessa yhä tärkeämpää. Kulttuurimme kehittyminen ja elinkeinoelämämme pyöriminen edellyttävät väestörakenteen säilymistä elinvoimaisena. Näin ollen meillä tulee jatkossa olemaan yhä enemmän ihmisiä, joille tulee mahdollistaa vahva henkinen yhteys uuteen kotiseutuunsa”, Suihko aprikoi.

Myös kestävä kehitys on Suihkon sydäntä lähellä.

”Kestävän kehityksen tavoitteiden mukainen eläminen on äärettömän tärkeää kotiseututyötä. Ympäristön, yhteisöllisyyden, talouden ja kulttuurin kehittyminen tulee nähdä yhtenä kokonaisuutena, jonka päämääränä on turvata tuleville sukupolville hyvän elämän edellytykset. Meidän kotiseutuihmisten on osattava nostaa kulttuuriperinnön merkitys oikealla tavalla esiin, jotta se nähdään arvokkaana ja syntyy vahva yhteinen tahtotila sen säilyttämiseen”, Suihko toteaa.

Kirsti Kovanen toimi vuosia kansainvälisen Icomoksen pääsihteerinä

Kirsti Kovanen toimi kansainvälisen Icomoksen pääsihteerinä vuoden 2017 loppuun saakka. Icomos on rakennussuojelun ja kulttuuriympäristöjen vaalimisen maailmanlaajuinen asiantuntijajärjestö.

Kovanen on tehnyt lisäksi pitkän työuran Etelä-Savon ely-keskuksen arkkitehtina, toiminut rakennussuojelun neuvonta-arkkitehtina Etelä-Savon maakuntaliitossa ja seutukaava-arkkitehtina. Hän on valmistunut arkkitehdiksi Teknillisestä korkeakoulusta ja taiteen maisteriksi Yorkin yliopistosta.

Kovanen aloittaa ensi vuoden alusta lähtien myös Arkkitehtuurin ja muotoilu -toimikunnan puheenjohtajana.

Teppo Ylitalo on monipuolinen kotiseutuasiantuntija

Teppo Ylitalo siirtyy hallitukseen liiton varapuheenjohtajistosta. Valtuustoon hänet valittiin vuonna 2013, ja hän on toiminut myös Kotiseutuliiton sääntötyöryhmän puheenjohtajana. Ylitalo työskentelee historiantutkijana Helsingin yliopiston Ruralia-Instituutissa Seinäjoella. Hänen tekeillä oleva väitöskirjansa käsittelee maakuntaidentiteetin rakentumisesta Etelä-Pohjanmaalle. Ylitalo on myös Suomen Sukututkimusseuran puheenjohtaja. Hän on ahkera kirjoittaja ja puhuja.

Anne-Maija Laukas on aktiivinen eteläkarjalainen

Anne-Maija Laukas on lappeenrantalainen käsityöläinen ja valtuuston jäsen vuodesta 2012 lähtien. Hän on aktiivinen kotiseutu- ja yhdistystoimija Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa: Lauritsala-seuran puheenjohtaja, Lauritsalan alueraadin puheenjohtaja ja Etelä-Karjalan maakuntayhdistyksen hallituksen jäsen. Hän oli myös keskeinen Lappeenrannan kotiseutupäivien suunnittelija ja puuhahenkilö. Laukas toimi päivien järjestelytoimikunnan puheenjohtajana ja oli mukana lähes jokaisessa tapahtuman yksityiskohdan valmisteluissa. Aiemmin hän on ollut Suomen Vanhempainliiton edustajistossa.

Lisätiedot:

Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi

Muut yhteystiedot ja haastattelupyynnöt:

Anna-Maija Halme

puh. 0504409411, 0961263225