Kotiseutuliiton juhlavuosi lähestyy – etsimme vanhoja valokuvia liiton toiminnasta

14.8.2023 Tiedote
Kotiseutupäivät Turussa 1979.
Lämmin tervetulotoivotus Turun Valtakunnallisille kotiseutupäiville vuonna 1979. Kuva: Suomen Kotiseutuliiton arkisto.

Onko sinulla vanhoja kuvia Valtakunnallisilta kotiseutupäiviltä tai muista tapahtumista, joita Kotiseutuliitto on ollut järjestämässä? Löytyykö otoksia Kotiseutuliiton henkilökunnan tai luottamushenkilöiden pitämistä puheista tai ansiomerkkien jaosta? Tai onko sinulla säilynyt kuvia omista tehtävistäsi Kotiseutuliitossa?

Suomen Kotiseutuliitto täyttää ensi vuonna 75 vuotta. Etsimme nyt valokuvia tai videoita syksyllä 2024 julkaistavaa historiateosta ja juhlavuoden nettisivuja varten.

Hyvässä otoksessa on tunnelmaa: tekemisen riemua, kotiseuturakkauden lämpöä, koskettavaa tunnetta. Toivomme kuvia eri puolilta Suomea ja eri aikakausilta vuosilta 1949–2023.

Kuvat arkistoidaan ja niitä julkaistaan eri yhteyksissä

Valokuvat ja videot arkistoidaan Kotiseutuliiton arkistoon. Niitä voidaan käyttää liiton historiateoksessa, painetussa mediassa, verkkoviestinnässä tai sosiaalisessa mediassa. Kuvan tai videon yhteydessä mainitaan aina kuvaajan tai kuvan omistavan arkiston nimi.

Kuvien tulee olla mahdollisimman isokokoisia. Ellei kuvaaja ole ammattilainen, kuvat saisivat olla mielellään alkuperäistiedostoja, koska moni sovellus pienentää kuvat automaattisesti.  Paperikuvat voi skannata kokoon 300 dpi. Kuvia voi lähettää erikseen sovittaessa myös postitse.

Kuvaajan nimi on tärkeä

Kuvan julkaisuun tarvitsemme myös kuvaajan nimen tai – kuvaajan nimen puuttuessa – kuvan omistavan arkiston nimen. Liitäthän mukaan myös tiedot lähettäjästä yhteystietoineen sekä mahdollisimman tarkan kuvauksen kuvan tai videon sisällöstä. Hyvä tapa on, että kuvan aihe parilla sanalla ja kuvaajan nimi ovat jo tiedostonimessä, mutta tämä ei ole välttämätöntä.

Materiaalin vastaanottaa ja lisätietoja sen lähettämiseen antaa viestintäpäällikkö Anna-Maija Halme, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi tai puh. 050 440 9411. Kuvia kootaan vuoden 2023 loppuun saakka.