Kotiseutuliiton johto jatkaa samassa kokoonpanossa

18.11.2023 Uutinen
Valtuuston jäsenet kädet sydänasennossa.
Rakkaudesta kotiseutuun on Kotiseutuliiton 75-juhlavuoden slogan. Valtuuston syyskokous 18.11.2023 Helsingissä. Kuva: Anna-Maija Halme.

Vuotta 2024 vietetään kaikkien kotiseutujen juhlana

Suomen Kotiseutuliiton valtuuston syyskokous päätti lauantaina 18. marraskuuta pitää liiton hallituksen kokoonpanon ja varapuheenjohtajiston ennallaan. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa vuonna 2024 Sampo Suihko Espoosta. Yksivuotinen kausi on Suihkon kuudes. Suihko puolisoineen nähdään tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla edustamassa ensi vuonna 75 vuotta täyttävää Kotiseutuliittoa ja kotiseututyötä.

Valtuuston ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa Anna-Maija Korhonen Tervosta ja toisena varapuheenjohtajana Tuija Ahola Lappajärveltä.

Hallituksen jäsenistä kolmannes on vuosittain erovuorossa. Tänä vuonna erovuorossa olleet Jukka Hako Vantaalta ja Kristiina Syrjäsuo Turusta valittiin jatkamaan hallituksessa vuoteen 2026 saakka. Hallituksen jäsen voidaan valita enintään kolmeksi kaudeksi eli yhdeksäksi vuodeksi peräkkäin.

Kotiseutukahvit eri puolilla maata 26. toukokuuta

Kokouksessa hyväksyttiin liiton ensi vuoden toimintasuunnitelma, joka kiertyy juhlavuoden ohjelman ympärille.

Vuotta 2024 vietetään kaikkien kotiseutujen juhlana. Kotiseutuliitto kutsuu kaikki mukaan järjestämään tapahtumia ja hyödyntämään juhlavuotta paikallisesti. Kotiseutuliiton syntymäpäivänä 26. toukokuuta joka puolella Suomea nautitaan kotiseutukahvit – ja kahveille kutsutaan jokainen mukaan.

Juhlavuosi huipentuu Vantaalla vietettäviin Valtakunnallisiin kotiseutupäiviin 30. elokuuta –1. syyskuuta.

Vuoden ohjelmassa on lisäksi muun muassa jäsenistön toimintaa esiintuovia kilpailuja sekä Matti Ristisen, Johanna Juholan ja Sari Haapamäen Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia -kiertue seurantaloilla.

Juhlavuoden tarkempi ohjelma uutisoidaan joulukuussa.