Kotiseutuliikkeen on hyvä varautua koronavirukseen

12.3.2020 Uutinen

Päivitetty 14.3.2020

Kotiseutuliiton jäsenistössä toimii yli 150 000 aktiivista henkilöä. Toivomme että kaikki huomioivat arjessaan virusten leviämistä ehkäisevät toimintatavat ja huolellisen käsihygienian. Lähikontaktien välttäminen on tällä hetkellä tärkeintä.

Kotiseutuliitto peruu ainakin osan maakunnallisista kokouksista ja muista tilaisuuksista. Käy katsomassa tapahtumakalenteristamme osoitteessa kotiseutuliitto.fi/tapahtumat kunkin tapahtuman tilanne.

Kotiseutuliiton tilaisuuksissa on kättelykielto. Jos sinulla ilmenee flunssan oireita tai on mahdollista että olet altistunut koronavirukselle, on syytä jäädä kotiin. Toivomme, että tällöin joku muu yhdistyksestäsi/kunnasta voisi osallistua kokoukseen. Voit myös lähettää yhdistyksen/kunnan valtakirjan jollekulle toiselle kokoukseen osallistuvalle – olkaa tällöin yhteydessä liisa.lohtander@kotiseutuliitto.fi.

Huomioitavaa kotiseututyössä

Huomioittehan tapahtumia järjestäessänne että Suomen hallitus suosittaa (12.3.2020), että koronaviruksen leviämisen estämiseksi kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan toukokuun loppuun saakka.

Lisäksi suositellaan, että muiden kokoontumisten järjestäjät harkitsevat riskiarvioiden pohjalta vastaavien tilaisuuksien järjestämistä. Määräys pohjautuu tartuntatautilakiin.

Tartuntojen vähentämiseksi tulee myös rajoittaa vapaa-ajan toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa. Erityisen tärkeää tämä on riskiryhmiin kuuluvien  eli iäkkäiden ja perussairaiden suojelemiseksi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL lähettää koronaviruksesta tietopaketin kaikille suomalaisille kotiin.

Miten voi estää taudin tarttumisen?

1.  Pese kädet huolellisesti: Paras keino suojautua koronavirukselta ja muilta helposti tarttuvilta hengitystieinfektioilta on huolehtia hyvästä käsihygieniasta.
  2.  Yski oikein: Jos itsellä on flunssaa, sen leviämistä voi parhaiten estää jäämällä kotiin ja yskimällä ”oikein” eli nenäliinaan tai omaan hihaan.
  3.  Käytä käsidesiä: Jos käsipesuun ei ole mahdollisuutta, käytä käsidesiä.
  4.  Älä tartuta muita: Jos sinulla on tautiepäily, soita Soita terveyskeskukseen tai koronaneuvontapuhelimeen. Älä lähde julkisille paikoille tartuttamaan muita. Noudata terveydenhuollon ammattilaisten ohjeita.

THL:n ohjeita:
Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19
Usein kysyttyä Koronaviruksesta
Ohjeita epidemia-alueilla matkustaville
Ohjeita Suomeen saapuville matkustajille

THL:n ohjeistus ja tulostettava materiaali käsienpesuun ja yskimiseen: Käsienpesu ja yskiminen

Jos sinulla on tautiepäily, älä lähde terveysaseman tai päivystyksen odotustiloihin, ettet tartuttaisi muita. Soita terveyskeskukseen tai koronaneuvontapuhelimeen ja noudata terveydenhuollon ammattilaisten antamia ohjeita.

Koronavirus tarttuu arkielämässä pisaroiden ja suoran kosketuksen kautta

Koronavirus tarttuu THL:n mukaan ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa, esimerkiksi yskiessä ja aivastaessa. Uuden koronaviruksen leviämistä tehokkaasti pintojen välityksellä ei ole toistaiseksi havaittu. Pintojen osuutta viruksen leviämisessä ei nykyarvioiden mukaan pidetä merkittävänä. (THL:n tiedote 4.3.2020)

THL:n usein kysytyissä kysymyksissä todetaan, että tartunnan saamisesta siihen, että potilas voi tartuttaa muita, on viivettä. WHO:n mukaan nykytiedolla valtaosan tartunnoista aiheuttavat oireiset henkilöt. Karanteeniin asetetun oireettoman henkilön lähipiiri ei ole THL:n mukaan tartuttava.

Jäikö jokin asia mietityttämään? Katso usein kysytyt kysymykset koronaviruksesta THL:n sivuilta.