Kotiseutuliike on vahvempi kuin vuosiin – Raimo Sailas jatkaa Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtajana

9.2.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

Ministeri, emeritus valtiosihteeri Raimo Sailas Espoosta jatkaa Suomen suurimman kulttuurialan kansalaisjärjestön hallituksen varapuheenjohtajana. Suomen Kotiseutuliiton hallitus päätti valinnasta kokouksessaan 3. helmikuuta. Sailas on ollut Kotiseutuliiton hallituksen jäsen vuodesta 1992 ja varapuheenjohtaja vuodesta 2001.

Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtajana toimii Jyväskylän yliopiston hallintojohtaja Kirsi Moisander. Sailaksen lisäksi hallituksen jäseniä ovat dosentti Rauno Lahtinen, historiantutkija Pia Puntanen, kulttuuritoimenjohtaja Sampo Purontaus, filosofian maisteri Tuula Salo ja koulutuskuntayhtymän johtaja Sampo Suihko. Valtuuston ja samalla liiton puheenjohtajana toimii professori Janne Vilkuna ja varapuheenjohtajina filosofian maisteri, jatko-opiskelija Teppo Ylitalo ja kasvatustieteiden tohtori, rehtori Irja-Kaisa Lakkala.

Suuri kotiseutuliike on vahvempi kuin vuosiin – yhdessä olemme enemmän

Kotiseutuliiton toimihenkilöt ja luottamusjohto ovat ilolla seuranneet ja edesauttaneet Suomen Kotiseutuliiton jäsenmäärän huikeaa kasvua viime vuosina. Paikallisuus on pontevassa nousussa eri puolilla maatamme, ja keskusjärjestöön kuulumisen koetaan tuovan voimaa ja tukea yksittäisen yhdistyksen työskentelyyn. Kotiseutuliiton jäsenyhteisöjä on jo yli 850, ja jäsenkentässä on yli 150 000 aktiivista toimijaa.

– Suuretkaan yhteiskunnalliset muutokset eivät ole heikentäneet kotiseutuliikettä, vaan pikemminkin luoneet uusia haasteita ja antaneet uusia mahdollisuuksia. Ja mitä todennäköisimmin myönteinen kehitys jatkuu, Raimo Sailas pohtii.

Sailas on huolissaan siitä, että historian opetus kouluissamme on vähenemässä.

– Kansakunta, joka ei tunne historiaansa, on heikoilla. Kotiseutuliikkeen työ paikallishistorian tuntemuksen parantamiseksi tulee näin yhä arvokkaammaksi. Paikallishistoriaan tutustumisen kautta nuoret kiinnostuvat laajemminkin historiasta.

Osallisuus ja moninaisuus Kotiseutuliiton suuntana lähivuosina

Kotiseutu ja siellä syntyvä kotiseututyö kaikessa moninaisuudessaan yhdistää erilaisia ihmisiä. Uusilla ja vanhoilla asukkailla, tulivat he mistä päin maailmaa tahansa, on yksi yhdistävä asia: nykyinen kotiseutu. Kotiseututyö kiinnittää tuohon seutuun ja opettaa arvostamaan aluetta.

Kotiseututyön tavoite onkin pohjimmiltaan hyvin yksinkertainen: tuottaa hyvinvointia ja hyvää elämää toimijoille, kokijoille ja tuleville sukupolville. Kotiseututyö – kuten muukin vapaaehtoistyö – on ihmisille tärkeää hyvin henkilökohtaisella tasolla ja se vaikuttaa suoraan ihmisten hyvinvointiin.

Itsenäisyyden juhlavuonna Suomen Kotiseutuliitto tarkastelee, tukee ja tuo esille kotiseututyötä satavuotiaassa Suomessa etenkin osallisuuden ja lähidemokratian näkökulmasta. Lisäksi Kotiseutuliitto nostaa esille kulttuurisesti monimuotoista Suomea ja suomalaisuutta. Liitto haluaa korostaa kansalaisosallisuutta myös yhteiskunnallisessa vaikuttamisessaan. Hyvä kansalainen yhteisöineen on aktiivinen toimija oman elämänsä ja lähiympäristönsä kehittämisessä.

Suomen Kotiseutuliitto juhlistaa satavuotiaan Suomen kotiseutuja ja seurantaloja – yhdessä suomalaisten kanssa. Kotiseutuliiton itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmakokonaisuus Rakkaudesta kotiseutuun selvittää kansalaiskeskusteluin mitä kotiseutu merkitsee tänä päivänä erilaisille ihmisille eri tilanteissa ja tuo esille tuhannet seurantalot kuvin ja kertomuksin. Juhlavuoden kesä huipentuu elokuussa Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Jyväskylässä.

Lisätiedot:

Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi

Kotiseutuliiton tiedottaja Elina Kuismin, puh. 050 440 9411, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliiton yhdistysjäsenkentässä toimii yli 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta sekä kehittää ja tukee kotiseututyötä. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä. Tutustu: www.kotiseutuliitto.fi