Kotiseutukäsite ja seurantalojen tarinat Kotiseutuliiton Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmassa

19.11.2015 Tiedote

Suomen itsenäisyyden juhlavuosi lähestyy. Suomen Kotiseutuliitto on nimennyt oman juhlavuoden ohjelmakokonaisuutensa otsikolla ”Rakkaudesta kotiseutuun”. Se on hyväksytty myös osaksi valtakunnallista Suomi 100 -ohjelmaa.

Kotiseutuliitto on valtakunnallinen ja tunnettu kansalaisjärjestö, jolla on laaja jäsenkunta ja paljon yhteistyökumppaneita. Niinpä onkin luontevaa toteuttaa juhlavuoden teemaa Yhdessä aivan kirjaimellisesti. Juhlavuoden hankkeissa näkyy osallisuus, valtakunnallisuus ja yhteistyö.

Teemat muodostavat isoja ja näyttävästi suomalaiset osallistavia kokonaisuuksia. Seurantalojen tarinat ja tähtihetket tuovat esille suomalaisten muistot ja kokemukset seurantaloilta. Niiden historia ja kansalaistoiminta on kulkenut käsi kädessä itsenäisen Suomen historian kanssa.

Kotiseutukäsite päivitetään nykypäivään ja tulevaisuuteen historia huomioiden. Tähän voivat osallistua kaikki suomalaiset yhdessä tutkijoiden kanssa internetissä ja keskustelutilaisuuksissa ympäri maan. Juhlavuoden kesä huipentuu Jyväskylään, jossa vietetään Valtakunnallisia kotiseutupäiviä 10.–13.8.2017.

Kotiseutuliitto perustaa Kotiseutusäätiön, joka juhlavuoden kunniaksi jakaa ensimmäiset apurahat uutta luovalle kotiseututyölle ja -tutkimukselle vuonna 2017. Parhaillaan käynnissä on Kotiseudulle-keräys, joka kokoaa pääomaa Kotiseutusäätiön perustamiselle.

Lisäksi Kotiseutuliitto on mukana monissa yhteistyöhankkeissa, joista suurin on Suomen museoliiton vetämä koko museoalan Yhteinen perintö. Muita hankkeita ovat Yksi esine, tuhat tarinaa -kokonaisuus yhdessä paikallismuseokentän kanssa ja Suomi sata nolla -keruu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kumppanina.

Kotiseutuliiton Rakkaudesta kotiseutuun -ohjelmakokonaisuus

1. Mitä kotiseutu merkitsee?

• Suuri kansalaiskeskustelu kotiseudun merkityksestä tänä päivänä.
  • Teeman avaa kaikille avoin seminaari perjantaina 13.5.2016 Jyväskylässä.
    • Mukana tutkijoita, Kotiseutuliiton luottamushenkilöitä ja jäseniä, opiskelijoita, ja muita kiinnostuneita.
    • Seminaaria voi seurata myös suorana netin välityksellä.
    • Seminaarin keskusteluun voi osallistua sosiaalisen median kautta.
  • Neljä kaikille avointa keskustelutilaisuutta eri puolilla Suomea, joihin voi osallistua myös sosiaalisen median kautta
  • Keskustelutilaisuus Porin SuomiAreena -tapahtumassa heinäkuussa 2017
  • Kotiseutu-julkaisu, jossa julkaistaan tutkijoiden artikkeleita ja asiantuntijoiden sekä harrastajien esseitä kotiseutu-käsitteen ympäriltä

2. Seurantalojen tarinat ja tähtihetket

• Suomessa on yli 2000 työväen- ja seurantaloa, jotka ovat täynnä tarinoita eri aikakausilta. Taloilla on tärkeä asema Suomen historiassa ja ne ovat edelleen tärkeitä kokoontumispaikkoja. Tarinoita nostetaan esille valokuvakirjassa sekä nettisivulla. Tarinoiden kerääminen on aloitettu syksyllä 2015 sosiaalisessa mediassa.
  • Valokuvakirja
    • Kirjan kuvat ottaa valokuvaaja, arkkitehti Tuomas Uusheimo, joka on erikoistunut rakennetun ympäristön kuvaamiseen.
    • Valokuvakirja seurantalojen tarinoista ilmestyy alkuvuonna 2017.
  • Nettisivusto
    • Sivustolla pääsee kertomaan omia kokemuksiaan seurantaloilta ja tutustumaan muiden lähettämiin tarinoihin.
    • Sivusto avautuu vuoden 2016 lopulla.
  • Hankkeessa mukana ovat Kotiseutuliiton lisäksi Kansantalojen liitto, Suomen Kylätoiminta, Suomen Nuorisoseurat, Työväentalojen liitto, ProAgria keskusten liitto.

3. Valtakunnalliset kotiseutupäivät Jyväskylässä 10.–13.8.2017

• Kotiseututyön vuoden päätapahtuma, jonka järjestävät Jyväskylän kaupunki, Keski-Suomen liitto, paikalliset yhdistykset ja yhteisöt sekä Suomen Kotiseutuliitto.
  • Jyväskylän kaupungin itsenäisyyden juhlavuoden päätapahtuma, jossa teemoina mm. kotiseutu, kasvatus, koulutus ja perhe 100-vuotiaassa Suomessa

Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Kotiseutuliiton itsenäisyyden juhlavuoden suunnitelmat: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/suomi-100

Kerro tarina seurantalolta: www.kotiseutuliitto.fi/seurantaloavustukset/seurantalojen-tarinat

KOTISEUDULLE – Keräys Kotiseutusäätiölle: www.kotiseudulle.fi

Suomen Kotiseutuliitto on valtakunnallinen ja kulttuuriympäristökentän tunnettu toimija. Liitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö, jolla on yli 840 yhteisöjäsentä ja jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto on paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä ja vaalii kulttuuriperintöä ja -ympäristöä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Itsenäinen Suomi täyttää sata vuotta vuonna 2017. Se on Suomen suuri vuosi, joka rakennetaan yhdessä. Juhlavuosi synnyttää tekoja, elämyksiä ja ohjelmaa. Se elää koko Suomessa, koko vuoden 2017. Tekojen kautta tarkastellaan Suomen itsenäisyyden vuosisataa, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Lue lisää: suomifinland100.fi