Kotiseutuarkistojen tietosuojakoulutus alkaa – Oulun koulutuksen ilmoittautuminen avattu

11.3.2021 Tiedote

Keväällä 2021 käynnistyy Kotiseutuliiton yhdessä Kansallisarkiston kanssa toteuttama tietosuojakoulutus kotiseutuarkistoille ja paikallismuseoille.

Kotiseutuarkistot ympäri Suomen toimivat tärkeänä paikallisena muistina. Ne ovat merkittävä paikallinen voimavara ja toimija, jotka säilyttävät yhteistä kulttuurihistoriallista pääomaa. Kotiseutuarkistot turvaavat paikallisen asiakirja-aineiston sekä henkisen perinteen keruun, tallentamisen ja käytön.

Suomen Kotiseutuliitto on yhdessä Kansallisarkiston kanssa pyrkinyt kehittämään kotiseutuarkistotoimintaa esimerkiksi järjestämällä koulutuksia. Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus ja 2019 voimaan tullut tietosuojalaki ovat osaltaan aiheuttaneet uusia haasteita arkistoille. Näihin haasteisiin vastataan keväällä 2021 käynnistyvällä koulutuksella.

Etä- ja lähikoulutuksia eri puolilla Suomea

Ensimmäinen tietosuojakoulutus järjestetään 23.–24.4. Oulussa. Koulutuksia tullaan järjestämään vuoden 2021 aikana lisää eri puolilla Suomea. Oulun koulutuksen ilmoittautuminen on juuri avattu.

Tietosuojakoulutus on suunnattu sekä kotiseutuarkistoille että paikallismuseoille. Koulutus toteutetaan yhdessä Kansallisarkiston kanssa ja sen suunnittelijana ja kouluttajan toimii Kotiseutuliiton valtuuston asiantuntijajäsen, johtaja Vuokko Joki Kansallisarkistosta.

Tietosuojakoulutukset pyritään järjestämään hybridimallilla, mahdollistaen niihin osallistuminen paikan päällä tai etänä. Tilanteen niin edellyttäessä, järjestetään kevään 2021 koulutukset etäkoulutuksina.

Koulutusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoja: Koordinaattori Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705