Kotiseutu 2017 on julkaistu ja luettavissa nyt netissä

2.7.2019 Uutinen

Mitä kotiseutu merkitsee? Kotiseutu 2017 -vuosikirja päivittää kotiseudun merkityksen

KOTISEUTU 2017
104. vuosikerta

Lue teos netissä Issuu-versiona

Kotiseutu-vuosikirja on syntynyt tällä kertaa osana Kotiseutuliiton Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa Rakkaudesta kotiseutuun, jossa yksi pääteemojamme oli pohtia kotiseudun merkitystä tämän päivän suomalaisille. Kutsuimme mukaan tutkijoita ja asiantuntijoita kirjoittamaan eri näkökulmista. Järjestimme avoimia keskustelutilaisuuksia, joissa pohdittiin niin käsitettä kuin kotiseutusuhdettakin. Tästä syntyi Kotiseutu 2017.

Kotiseutu on kotiseutuliikkeen ja kotiseutututkimuksen avainkäsite. Käytämme sitä myös arjen kielessä. Liitämme siihen omien kokemuksiemme mukaan erilaisia merkityksiä.

Kiinnostus kotiseutuun on ollut viime vuosina kasvussa. Se näkyy sosiaalisessa mediassa, tiedotusvälineissä, kotiseutuyhdistyksissä ja asukkaiden aktiivisena toimintana kaupunginosien ja kylien elinvoimaisuuden ja viihtyisyyden hyväksi. Muuttovirtojen ja vuosikymmenten myötä kotiseutukäsite on ollut murroksessa ja kotiseuduilla on tapahtunut isoja muutoksia. Kotiseutu koskettaa kuitenkin meitä kaikkia.

Kotiseutu-vuosikirja 2017 kokoaa käsitteen ja kotiseututyön historiaa, erilaisia kotiseutukäsityksiä ja tämän päivän suomalaisten näkemyksiä kotiseudusta ja sen merkityksestä. Kirjaan on myös saatu mukaan sekä tämän päivän kotiseututyötä että tulevaisuuden visioita kotiseuduille.

Teoksen 20 artikkelin kirjoittajat ovat tutkijoita, asiantuntijoita ja asiantuntevia kotiseututyön vapaaehtoistoimijoita.

Suomen Kotiseutuliiton Kotiseutu-vuosikirja toimitetaan jäsenetuna kaikille Kotiseutuliiton jäsenyhteisöille ja kannattajajäsenille.

Ilmestyi 24.7.2017.

Tilaa kirja painettu versio sivulta www.kotiseutuliitto.fi/tuote/kotiseutu-vuosikirja-2017.