Kotiseudulle-keräys alkaa

6.7.2015 Tiedote

Jokaisella on kotiseutunsa, pidetään niistä yhdessä hyvää huolta.

Suomen Kotiseutuliitto käynnistää tänään 6. heinäkuuta valtakunnallisen Kotiseudulle-keräyksen. Keräyksellä kootaan pääomaa perustettavalle Kotiseutusäätiölle.

Kotiseutusäätiö tukee innostavaa ja uutta luovaa kotiseututyötä ja -tutkimusta koko maassa. Ensimmäiset apurahat jaetaan Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna 2017.

Kotiseutusäätiön missio on suomalaisen identiteetin ja paikallisen kotiseututyön tukeminen. Kotiseuduilla tapahtuu isoja muutoksia. Samaan aikaan kotiseutuhenki on uudessa kasvussa. Kotiseutusuhdetta vaalitaan monin tavoin ja kotiseututyön muodot uudistuvat.

Kotiseutusäätiön perustaminen ottaa tänään suuren askelen eteenpäin. Säätiön perustaminen nousi esiin Kotiseutuliiton strategiatyössä keväällä 2014. Liiton luottamushenkilöt olivat kenttätyössä havainneet uuden rahoituksen tarpeet. Myös liiton jäsenistö kaipasi kotiseututyön hankkeille rahoitusmuotoja. Valmistelujen jälkeen virallinen päätös säätiön perustamisesta ja rahankeräysluvan hakemisesta tehtiin joulukuussa 2014.

Kotiseudulle-keräykseen voi osallistua lahjoittamalla keräystilille. Ohjeet löytyvät verkkosivuilta osoitteesta www.kotiseudulle.fi. Keräyksellä on myös oma Facebook-sivu osoitteessa www.facebook.com/kotiseudulle.

Kotiseudulle-keräys kuuluu elokuussa radion aalloilla

Yle Radio Suomen Entisten nuorten sävellahja ja Yle Radio Vegan Tongåvan -ohjelmissa tuodaan elokuun ajan esille Suomen Kotiseutuliiton Kotiseudulle-keräystä. Yle nostaa kyseisissä radio-ohjelmissa säännöllisesti esille erilaisia hyväntekeväisyyskohteita ja -toimijoita. Kohde vaihtuu kuukausittain. Entisten nuorten sävellahja Radio Suomessa lauantaisin kello 15.03 ja Tongåvan Radio Vegassa perjantaisin kello 19.30.

Kotiseudulle-keräys esillä Espoon Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä

Suomen Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Kirsi Moisander kertoo säätiöstä ja Kotiseudulle-keräyksestä kotiseutupäivillä Espoossa. Esittelytilaisuus pidetään Sellosalin lämpiössä perjantaina 7. elokuuta kello 15. Lisäksi kotiseutupäivillä toteutetaan lipaskeräys ja arpajaiset. Jatkossa tullaan toteuttamaan muitakin keräysmuotoja.

Lisätiedot:

Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Kotiseudulle-keräyksen verkkosivut: www.kotiseudulle.fi

Suomen Kotiseutuliitto on maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö ja kotiseututyön keskusjärjestö, jolla on lähes 840 yhteisöjäsentä ja yli 220 henkilöjäsentä. Liitto on paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä ja vaalii kulttuuriperintöä. Kotiseutuliitto edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta, kehittää ja tukee kotiseututyötä sekä palvelee jäseniään kotiseututyön etujärjestönä.

Espoon Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään 6.–9.8.2015 teemalla Rakkaudesta kotiseutuun – Av kärlek till hembygden. Pääpaikkana on Leppävaara.