Kotiseudulle-keräyksen tuotto jaetaan apurahoina

12.2.2020 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton säätiötä varten alun perin organisoiman Kotiseudulle-keräyksen tuotto jaetaan nopeutetusti keräystarkoitukseensa.

Suomen Kotiseutuliiton toteuttama Kotiseudulle-keräys on saanut luvan jakaa lahjoituksina saadut varat suoraan apurahoina. Keräyksen alkuperäisenä  tavoitteena  oli perustaa säätiö, jonka tehtäväksi määriteltiin paikallisen kotiseututyön ja kotiseutututkimuksen tukeminen. Nyt varat käytetään samaan käyttötarkoitukseen mutta suoraan ilman säätiötä.

Apurahoja voidaan jakaa kotiseututyöhön kevyemmällä tavalla ilman hallinnosta ja esimerkiksi erillisestä tilinpäätöksestä aiheutuvia kuluja. Apurahoilla tuetaan paikallista kotiseututyötä eri puolilla maata.

Nyt yli 30 000 euroa kerätty

Keräys on tuottanut tähän mennessä yli 30 000 euroa, mikä on merkittävä tuki maamme kotiseututyöhön.

”Säätiö olisi edellyttänyt huomattavasti isompaa pääomaa, jotta sen tuotosta olisi voinut jakaa apurahoja. Keräyksellä se ei osoittautunut mahdolliseksi. Kotiseutuliitolla ja lahjoittajilla on kuitenkin ollut yhteinen tavoite tukea taloudellisesti paikallista kotiseututyötä. Nyt pääsemme sitä toteuttamaan”, Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo toteaa.

“Kiitos paljon kaikille keräykseen osallistuneille. Olette tehneet merkittävän investoinnin suomalaiseen kotiseututyöhön ja tutkimukseen. On hienoa, että voimme käyttää jo kerätyt varat lyhentämättömänä keräystarkoitukseen”, Vanhatalo jatkaa.

Kotiseutuliitto on vastannut keräyksen aikana kaikista siitä koituneista kuluista.

Hausta tiedotetaan tänä keväänä

Kotiseutuliitto tiedottaa kevään aikana hyvissä ajoin ennen hakuaikaa, millä aikataululla ja millaisin kriteerein apurahoja jaetaan.

Apurahoja haetaan myöhemmin julkaistavalla hakemuslomakkeella. Hakemuksia ei oteta vastaan ennen kuin haku julistetaan alkaneeksi.

Poliisihallitus on myöntänyt luvan Kotiseudulle-keräykselle. Voimassa olevan luvan mukaisesti Kotiseutuliitto voi jakaa apurahoja suoraan keräysvaroista ilman säätiön perustamista.

Kotiseudulle-keräyksen missiona on suomalaisen identiteetin ja paikallisen kotiseututyön tukeminen. Kotiseuduilla tapahtuu isoja muutoksia.  Samaan aikaan kotiseutuhenki on uudessa kasvussa. Kotiseutusuhdetta vaalitaan monin tavoin, ja kotiseututyön muodot uudistuvat. Kriteerinä tuettaville kohteille on, että ne luovat jotain sellaista uutta, jota ei ilman rahoitusta olisi mahdollista toteuttaa.

Kotiseudulle-keräyksen yhteissumma on tällä hetkellä 30 448 euroa.

Keräykseen voi edelleen osallistua. Lue lisää lahjoittamisesta sivulla www.kotiseudulle.fi/tee-lahjoitus.