Koronan vaikutuksia kulttuuriperintöalaan selvitetään

20.4.2020 Uutinen

Suomen Kotiseutuliitto auttaa opetus- ja kulttuuriministeriötä tavoittamaan maamme paikallismuseo- ja seurantalotoimijat.

Koronapandemia on vaikeuttanut monin tavoin taiteen ja kulttuurin toimijoiden tilannetta. Opetus- ja kulttuuriministeriö muodostaa tilannekuvan poikkeustilanteen vaikutuksista. Tietoja kerätään sekä nopeiden johtopäätösten ja politiikkatoimien muodostamisen tueksi että pitemmän aikavälin politiikan ja toiminnan suunnittelemiseksi.

Ministeriö kartoittaa tilannetta verkkokyselyllä. Museoalalla kysely koskee paikallismuseoita ja paikallisia erikoismuseoita. Suomen Kotiseutuliitto tavoittaa lähes 850 paikallismuseota ja toista tuhatta seurantaloa.

Paikallistoimijoiden vastaukset ovat erittäin tärkeitä. Vain toimijoiden itse toimittamien tietojen avulla voidaan muodostaa luotettava kokonaiskuva siitä, miten koronaviruspandemia vaikuttaa kulttuuriperintötoimijoihin ja -alaan.

Kyselyyn voivat vastata sekä erilaiset organisaatiot että yksityishenkilöt. Organisaatiot vastaavat kyselyyn yhdellä organisaation edustajan lähettämällä vastauksella. Vastaus pyydetään toimittamaan viimeistään 26.4.2020.

LINKKI KYSELYYN: https://link.webropolsurveys.com/S/E4B6C2632A53CBE2. Huom! Kysely ei toimi Internet Explorer -selaimella.

Lisätietoja aiheesta paikallismuseoiden ja paikallisten erikoismuseoiden osalta antavat: Liisa Lohtander, Kotiseutuliitto, liisa.lohtander@kotiseutuliitto.fi, puh. 0451509109 sekä Pirjo Hamari, Museovirasto, pirjo.hamari@museovirasto.fi, puh. 0295 336005.

Lisätietoja seurantalojen osalta antaa: Sanna Käyhkö, Kotiseutuliitto, sanna.kayhko@kotiseutuliitto.fi, puh.  046 567 3997.

————————–

Kotiseutuliitto vetosi toimijoiden puolesta 1. huhtikuuta

1.4.2020 Suomen Kotiseutuliiton julkilausuma: Suomen Kotiseutuliitto vetoaa kuntiin ja vuokranantajiin: tukekaa yleishyödyllisiä yhdistyksiä. Yhdistykset ovat vaikeuksissa ja rakennusperintö uhattuna vuokratulojen romahdettua. Kotiseutuliitto on huolissaan tärkeää yleishyödyllistä toimintaa harjoittavien yhdistysten taloudellisesta tilanteesta.