Korjausklinikka kokosi kirjavinkkejä kestävään korjaamiseen

22.6.2021 Uutinen
Korjausoppaista löytyy tietoa ja ohjeita kestävään korjaamiseen. Kuva: Jonina Vaahtolammi.

Vanhan rakennuksen korjaaminen edellyttää monenlaista tietoa ja taitoa. Korjausklinikka-hanke kokosi korjausrakentajien tueksi kirjavinkkejä kestävästä, kulttuuriperinnön huomioivasta korjaamisesta.

Hirsikorjauksista perinnemaaleihin – oppaita moneen tarpeeseen

Vanhan talon omistaminen tarkoittaa usein jatkuvaa kunnon tarkkailua ja seuraavan korjauksen suunnittelua. Tietoa ja ohjeita kaivataan monenlaisiin korjauksiin ja eri rakennusosien kunnostamiseen.

Korjausklinikan kokoama kirjallisuuslista vinkkaa monipuolisesti vanhan talon korjaamista käsitteleviä oppaita ja teoksia. Hirsitöistä ikkunankorjaukseen ja perinnemaaleista uunien muuraukseen – kirjavinkeistä löytyy teoksia moniin tarpeisiin. Korjausklinikan kirjavinkit löytyvät tiedostoista Facebook-ryhmässä Korjausklinikka – ryhmä kestävästä rakentamiskulttuurista kiinnostuneille.

Jos tiedät teoksen kestävästä, perinteisestä kirjallisuudesta, joka kannattaisi olla ehdottomasti mukana Korjausklinikan kirjavinkeissä, voit jakaa sen Korjausklinikan edellä mainitussa Facebook-ryhmässä. Lisäämme parhaat vinkit kirjallisuuslistalle.

Syksylle suunnitteilla tapahtumia ja verkkojulkaisu

Keväällä 2021 Korjausklinikka järjesti Lahden Museoiden kanssa verkkotapahtumien sarjan, joka keräsi runsaan yleisön. Syksylle on suunnitteilla avustusklinikka, jolla kerrotaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten korjausavustuksista ja niiden hakemisesta.

Korjausklinikka-hanke päättyy vuoden 2021 lopulla ja julkaisee loppuvuoden aikana hankkeen tuloksia ja toimintaa kokoavan verkkojulkaisun. Myös loppuseminaari on suunnitteilla.

Korjausklinikka on LAB-ammattikorkeakoulun ja Suomen Kotiseutuliiton hanke, jolla edistetään maaseudun ja taajamien kestävää, kulttuuriperinnön huomioivaa korjausrakentamista. Hanketta rahoittaa Maaseuturahasto.

Korjausklinikka-ryhmä Facebookissa: https://www.facebook.com/groups/Korjausklinikka
Lue lisää korjausklinikka-hankkeen toiminnasta: https://kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/korjausklinikka/kuulumisia-korjausklinikalta/