Korjausklinikan video kannustaa kestävään korjaamiseen

13.12.2021 Uutinen

Lahdessa sijaitsevan Koiskalan kartanon kulttuurihistoriallisia rakennuksia korjataan kestävin, perinteisin menetelmin. Korjausklinikan tuoreella videolla kuulet tilan rakennusten kunnostamisesta kestävän korjaamisen periaatteilla.

Kuinka korjata vanhaa taloa tai kokonaisen tilan rakennuksia kestävästi? Mistä lähteä liikkeelle, kun korjattavaa riittää? Kestävän korjaamisen Korjausklinikka-hanke esittelee yhden inspiroivan tarinan kestävästä korjaamisesta tuoreella videolla.

Koiskalan kartano on Lahdessa sijaitseva luomutila, jonka mailla on yhteensä 26 eri-ikäistä rakennusta. Tilan rakennuksia korjataan kestävin, perinteisin menetelmin. Videolla Kalle Knuutila kertoo Koiskalan kartanon korjaamisesta, osaajien löytämisestä ja perinteisten työtapojen opettelusta sekä vinkkaa korjaamisen saatavilla olevista avustuksista.

Korjausklinikka mukana Korjaustaito-sivuston Näyteikkunassa

Korjausklinikka-hankkeen viiden minuutin pituinen videotuotanto tulee osaksi alkuvuodesta 2022 avautuvaa Museoviraston Korjaustaito-verkkosivustoa. Korjaustaito.fi on Museoviraston ylläpitämä rakennusperinnön, säilyttävän korjaamisen ja restauroinnin sivusto. Sivuston Näyteikkuna tarjoaa esimerkkejä säilyttävän korjaamisen osaajilta ja asiantuntijoilta videoina, kirjoituksina ja tapahtumatallenteina.

Korjausklinikka on LAB-ammattikorkeakoulun ja Suomen Kotiseutuliiton hanke, jolla edistetään maaseudun ja taajamien kestävää, kulttuuriperinnön huomioivaa korjausrakentamista. Hanke päättyy vuoden 2021 lopulla. Hanketta rahoittaa Maaseuturahasto.