Koko Suomen kuvat -kampanjassa etsitään kotikulmien kulttuuriperintökohteita – ja Eurooppaa

4.5.2020 Tiedote

Suomen kulttuuriperintökohteilla on nyt ensi kertaa mahdollisuus hakea Euroopan kulttuuriperintötunnusta. Siksi kutsumme kaikki pohtimaan ja kuvaamaan, mikä kulttuuriperinnössä on eurooppalaista. Toivomme laajaa kirjoa valokuvia kaikkien kotiseutujen moninaisesta kulttuuriperinnöstä.

Näin valtakunnallinen kampanja toimii: Lähetä kuva ja lyhyt kuvateksti kohteesta, jonka haluat jakaa kaikkien kanssa. Kerro, onko kohteessasi eurooppalaisia juuria, jälkiä, materiaaleja, sanoja tai tyylejä. Kaikenlaiset kohteet ovat tervetulleita!

Voit osallistua pohdintaan kotisohvalta, kävelykierrokselta, kuva-arkistojesi aarteilla tai vaikka aihetta koskevalla piirroksella. Voit lähettää useita kohteita mukaan kampanjaan, joka jatkuu syyskuulle saakka.

Kampanja-aika: 4.5.-13.9.2020. Palkintojakin on jaossa! Lisätietoja kuvien lähettämisestä ja palkinnoista: kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/koko-suomen-kuvat

Ohjeet osallistumiseen

1.  Mieti kulttuuriperintöä. Mitä tulee mieleesi? Onko se rakennus, maisema, tanssi tai ruoka? Entä mikä kohteessa on eurooppalaista tai mikä olisi toisin, jos kohde ei sijaitsisikaan Euroopassa?
  2.  Etsi itse ottamasi tai omistamasi valokuva kohteesta. Voit myös piirtää kohteen tai muutoin esitellä sen kuvan keinoin.
  3.  Jaa kuvasi kaikille kuvatekstin kera! Kuvatekstissä voit esitellä kohteen ja sen sijainnin, ja halutessasi kertoa, mitä eurooppalaista kohteessa havaitsit.

Kuvan voi jakaa kahdella tavalla:
• Instagramissa. Jos tili on julkinen ja kuvassa on aihetunnisteet #finherita ja #kulttuuriperintötunnus, niin löydämme kuvat ja jaamme ne edelleen @finherita-tilillä.
• Lähettämällä kuvan, kuvatekstin ja tekijätiedot sähköpostitse erp@kotiseutuliitto.fi. (Yksi kuva + tarina / sähköposti.)

Koulut mukana

Eurooppa-päivää vietetään lauantaina 9. toukokuuta. Kuvatehtävä tukee myös Eurooppa-teemaan liittyvää opetusta. Kannustamme kaikkia kouluja ja oppilaitoksia osallistumaan kampanjaan! Osallistuminen sopii etätehtäväksi vaikkapa historian, maantieteen, kuvataiteen, äidinkielen, uskonnon tai kielten oppitunneille.

Mukaan myös ilman digitaitoja

Tunnemme kaikki henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita kertomaan kotiseutunsa kulttuurikohteista, mutta eivät osaa tai voi jakaa kuvaa. Rohkaisemme soittamaan jollekulle lähimmäiselle – naapurille, ystävälle, sukulaiselle – ja kysymään kuulumisten ohessa hänelle tärkeistä kotiseutukohteista. Ehkä kuvakin saadaan yhdessä lähetettyä mukaan kampanjaan! Näin välitämme toisistamme ja yhteisestä kulttuuriperinnöstämme.

Euroopan kulttuuriperintötunnus

Suomi liittyi mukaan Euroopan kulttuuriperintötunnus -toimeen vuonna 2018, ja Koko Suomen kuvat -kampanja tekee aihetta tunnetuksi suomalaisille. Museovirasto vastaa kulttuuriperintötunnuksen kansallisesta koordinoinnista, Suomen Kotiseutuliitto koordinoi kuvakampanjaa.

Suomalaisilla kohteilla on vuonna 2021 ensi kertaa mahdollisuus hakea kulttuuriperintötunnusta. Tunnus on hieno mahdollisuus miettiä omaa kulttuuriperintökohdetta kansainvälisestä, etenkin eurooppalaisesta, näkökulmasta. Tunnuksen perimmäisenä tavoitteena on lisätä tietämystä Euroopan historiasta ja unionin rakentamisesta sekä yhteisestä kulttuuriperinnöstä. Euroopan komissio on myöntänyt tunnuksia vuodesta 2014, yhteensä 48 kohteelle 19 maassa.

Kampanja alkaa Eurooppa-viikolla – vuosittaista Eurooppa-päivää vietetään koko EU:ssa 9. toukokuuta.

Kampanja päättyy Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teemaviikolla 13. syyskuuta. Kampanja on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa.