Koko Eurooppa juhlii tänä vuonna viihteen ja taiteen tiloissa – Suomi näkyvästi mukana

9.5.2019 Tiedote

Viihteen ja taiteen tiloissa on Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teema Suomessa vuonna 2019. Juhlintaan voi osallistua yleisötapahtumissa pitkin vuotta.

Kulttuuriympäristöpäivien sadat tapahtumat juhlistavat yhteistä kulttuuriympäristöä

Viihteen ja taiteen teemavuoden tapahtumat esittelevät taiteen ja viihteen tiloja, niiden eri muotoja, tekemistä ja kokemista. Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumia järjestävät museot, koulut, yhdistykset, seurantalot ja monet muut tahot ympäri Suomen.

Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumat löytyvät osoitteesta www.kulttuuriymparistopaivat.fi/tapahtumat.

Kulttuuriperintöä juhlitaan ympäri Euroopan

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumiin osallistuu vuosittain jopa 30 miljoonaa ihmistä 50 maassa. Vaihtuvat vuositeemat nostavat esiin kulttuuriperinnön eri osa-alueita. Vuonna 2019 Euroopassa juhlitaan teemalla Arts and Entertainment.

Kulttuuriympäristöpäivien tarkoituksena on lisätä oman lähiympäristön arvostusta ja vaalimista. Päiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat ympäristöministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Museovirasto, Opetushallitus ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry.

Suomen tapahtumakalenterin lisäksi tapahtumat saavat Euroopan laajuista huomiota www.europeanheritagedays.com -sivustolla.

Tervetuloa mukaan järjestämään tapahtumia

Kaikki ovat tervetulleita ilmoittamaan omia tapahtumiaan kulttuuriympäristöpäivien kalenteriin www.kulttuuriymparistopaivat.fi -verkkosivustolla. Suomen kalenterista tapahtumat siirtyvät automaattisesti osaksi kansainvälistä kalenteria verkkosivuilla www.europeanheritagedays.com. Tapahtumien järjestäjät saavat käyttöönsä myös kulttuuriympäristöpäivien maksuttomia materiaaleja.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teemaviikkoa vietetään tänä vuonna Suomessa 2.–8. syyskuuta, mutta tapahtumia voi järjestää pitkin vuotta.

www.kulttuuriymparistopaivat.fi
www.europeanheritagedays.com
• Facebook: www.facebook.com/EHDFinland
• Twitter: @HeritageDaysFI