Kirsti Kovanen jatkaa Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtajana

2.2.2024 Tiedote
Kirsti Kovanen.
Kirsti Kovanen 2023. Kuva: Anna-Maija Halme.

Mikkeliläinen Kirsti Kovanen jatkaa Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtajana. Kovanen aloitti Kotiseutuliiton hallituksessa vuoden 2019 alussa. Hallituksen varapuheenjohtajana hän on toiminut vuoden 2023 alusta lähtien.

Kotiseutuliiton toiminta kiertyy tänä vuonna monella tavalla liiton 75-vuotisjuhlan ympärille.

”Hieno juhlavuosi on edessä, ja ilmassa on paljon yhdessä olemisen, tekemisen ja vaikuttamisen riemua”, Kovanen kommentoi valintaansa.

Juhlavuoden ohjelmassa on muun muassa liiton perustamisajankohtana 25.–26. toukokuuta eri puolilla Suomea järjestettävä yhteinen kahvihetki, jossa samalla juhlitaan suomalaista kahvitteluperinnettä. Jokaisessa maakunnassa valitaan lisäksi Vuoden maakunnallinen kotiseututeko.

Kirsti Kovasella laaja kansainvälinen kulttuurialan kokemus

Kirsti Kovanen on toiminut merkittävissä kulttuuriperintöalan tehtävissä, mm. kansainvälisen Icomoksen pääsihteerinä. Icomos on rakennussuojelun ja kulttuuriympäristöjen vaalimisen maailmanlaajuinen asiantuntijajärjestö.

Kovanen on tehnyt lisäksi pitkän työuran Etelä-Savon ely-keskuksessa ja Etelä-Savon maakuntaliitossa. Hän on valmistunut arkkitehdiksi Teknillisestä korkeakoulusta ja taiteen maisteriksi Yorkin yliopistosta.