Kesäretkelle paikallismuseoon!

20.6.2023 Uutinen

Suomessa on vähintään tuhat paikallismuseota, joista suuri osa pitää ovensa avoinna juhannuksesta elokuun alkuun, useat pidempäänkin.

Kurkista Suomen Kotiseutuliiton tietopankista lista paikallismuseoista ja lähde retkelle kotimaan kiinnostaviin, innostaviin ja puoleensavetäviin paikallismuseoihin, joita ylläpitävät ahkerat vapaaehtoisvoimat ja uutterat kesätyöntekijät ympäri maan.

Paikallismuseoiden pihapiireissä, samojen ahkerien käsien hoidossa on eri puolilla maata noin 3000 rakennusta, jotka ilmentävät maamme rakennusperintöä jopa usean sadan vuoden ajalta. Paikallismuseoiden kokoelmissa on yli 2,5 miljoonaa esinettä, joista jokaisella on tarina! Sukella oman kotiseutusi menneisyyteen ja muistoihin tai astu rohkeasti naapurimaakunnan eriskummalliseen ja kiehtovaan kulttuuriperintöön avaamalla paikallismuseon ovi tänä kesänä vaikka useamman kerran.

Täältä löydät listan Suomen paikallismuseoista: https://kotiseutuliitto.fi/tietopankki/kotiseutumuseot/suomen-kotiseutu-ja-paikallismuseot/

Punaisia vanhoja rakennuksia metsäisessä maastossa kesllä. Etualalla puinen portti ja kivinen kilometripylväs
Pyhäjoella Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsee Annalan kotiseutumuseo, joka on avoinna 6.8.2023 asti tiistaista perjantaihin kello 12–18 ja lauantaisin sekä sunnuntaisin kello 12–16. Kuva: Tiina Tiirola.

Voit lähteä paikallismuseokierrokselle myös eMuseo-mobiilioppaiden opastamana. Osoitteesta www.emuseo.fi löydät kymmeniä paikallismuseoita ja muita paikallisia kulttuuriperintökohteita ympäri Suomea.

Esimerkiksi Gesterbyn kartanon museoon Kirkkonummella Uudellamaalla voit tutustua osoitteessa emuseo.fi/Gesterby. Museo on avoinna kesäkuussa ja elokuussa sunnuntaisin kello 12–14. Kuva: Kalle Nikander / Kotiseutuliitto.