Kansainvälisenä maisemapäivänä kävelyjä ja valokuvauskilpailu

11.10.2023 Uutinen

Hyvin hoidetut kulttuuriympäristöt ja maisemat ovat olennainen osa ihmisen ja luonnon hyvinvointia: ne parantavat elinympäristön laatua ja monimuotoisuutta. Vuotuiset tapahtumat innostavat osallistumaan ja nauttimaan yhteisestä ympäristöstämme ja kulttuuriperinnöstä. Kansainvälinen maisemapäivä on 20. lokakuuta ja kuka tahansa voi järjestää tapahtumia päivän ympärillä.

Järjestä oma maisemakävely

Maisemiin pääsee tutustumaan ohjatuilla kävelyillä tai voit järjestää paikkakunnallasi oman maisemakävelyn lokakuun 20. päivän tienoilla.

Maisemakävelyn järjestämisestä voit lukea lisää ympäristöhallinnon sivuilta.

Muistathan viedä oman maisemakävelysi myös Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumakalenteriin.

Valokuvaa sinulle rakkaat kohteet – osallistu kuvakilpailuun

Maisemia juhlistavaan valokuvakampanjaan osallistutaan valokuvaamalla arjen maisemia ja jakamalla kuvat Instagramissa tunnisteella #Arkimaisema.

Maisemapäivän kunniaksi järjestetään valokuvakilpailu teemalla Minun maisemani. Kilpailuun voi osallistua 16.10.2023–22.10.2023 otetuin valokuvin. Kilpailuaika päättyy 22.10.2023 ja voittajat palkitaan lahjakortein.

Ohjeet maisemapäivän kuvakilpailuun: https://www.ymparisto.fi/sites/default/files/documents/Kansainv%C3%A4lisen%20maisemap%C3%A4iv%C3%A4n%20valokuvakilpailun%20s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t%202023.pdf

Kulttuuriympäristöpäivät ja Maisemapäivä tuottaa vuosittain kuva-aineistoa, joka dokumentoi kiehtovalla tavalla ajan henkeä ja tapoja, miten päiviä on vietetty. Itselleen tärkeää ympäristöä ja tunnelmia Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumista voi jakaa tunnisteella #Kulttuuriympäristöpäivät.

Suomessa Maisemapäivän järjestävät vuonna 2023 ympäristöministeriö ja Suomen ympäristökeskus. Mukana yhteistyössä ovat myös Suomen Kotiseutuliitto, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, Museovirasto ja Viherympäristöliitto. Maisemapäivä on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa.