Kansainvälisen Young European Heritage Makers -kilpailun voitot Nurmijärvelle ja Raisioon

9.12.2021 Tiedote

Suomen Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailun voittajat niittivät menestystä myös kansainvälisessä Young European Heritage Makers -kilpailussa. Raisiolaisen Kaanaan Mäntylän esiopetusryhmän ja Nurmijärven kuvataidekoulun kirkonkylän ja Rajamäen ryhmien työt ylsivät voittoon omissa ikäsarjoissaan. Young European Heritage Makers -kilpailuun osallistui tänä vuonna kilpailijoita yhdeksästä Euroopan maasta.

Voittajia seitsemästä maasta – Suomi menestyi kummassakin ikäsarjassa

Young European Heritage Makers -kilpailuun saapui tänä vuonna yli 100 kiinnostavaa työtä eri puolilta Eurooppaa. Kilpailutöissä eurooppalaiset lapset ja nuoret kertoivat näkemyksiään kulttuuriperinnöstä monin tavoin. Kilpailussa oli kaksi ikäsarjaa, joissa molemmissa valittiin viisi tai kuusi voittajaa.

6–11-vuotiaiden ikäsarjan yhdeksi voittajaksi valittiin raisiolaisen esiopetusryhmä Mäntylän ylisukupolvinen projekti arjen ja juhlan kulttuuriperinnöstä. Mäntylän kilpailutyössä oli mukana lasten piirustuksia ja kuvauksia leluistaan, joilla on side omaan perheeseen, sekä juhlapyhien perinteistä. Muut ikäryhmän voittajat ovat Espanjasta, Latviasta, Montenegrosta ja Sloveniasta.

11–17-vuotiaiden ikäsarjan voittajaksi valittiin Nurmijärven kuvataidekoulun oppilaiden työ Latinalaiset aakkoset, jonka lähtökohtana olivat eurooppalaiset arvot. Hienosti toteutetussa ryhmätyössä oppilaat ovat kuvittaneet tasa-arvo- ja sananvapaus-sanojen kirjaimet lempikirjojensa hengessä. Muut ikäryhmän voittajat ovat Latviasta, Montenegrosta, Sloveniasta, Ukrainasta ja Venäjältä.

Kilpailu on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä

Young European Heritage Makers on lapsille ja nuorille suunnattu kilpailu, jossa pohditaan ryhmänä kulttuuriperintöä ja sen eurooppalaista ulottuvuutta. Kilpailu on osa European Heritage Days -ohjelmaa, jota vietetään Suomessa nimellä Euroopan kulttuuriympäristöpäivät.

Young European Heritage Makers on saanut alkunsa Suomessa kehitetystä Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailusta. Kulttuuriympäristön tekijät on nyt Young European Heritage Makersin kansallinen osakilpailu.

Young European Heritage Makers -kilpailun voittajatyöt

6–11-vuotiaat:

• Penkule Parish Researchers (Latvia) Penkules pagasta pētnieki (Penkule Parish Researchers)
• The Mäntylä preschoolers visions of their cultural heritage (Finland) Mäntylän ryhmän eskarilaisten näkemyksiä omasta kulttuuriperinnöstään
• Pupils of the Primary school subsidiary in Vrtovin discover the cultural heritage of their village (Slovenia)
• And now what? (Spain)
• Visiting Kula Redzepagica museum (Montenegro)

Osa Mäntylän esikouluryhmän kilpailutyöstä.

11–17-vuotiaat:

• Apple (Slovenia) Jabolko
• Chernikiv is European city without barriers and borders in time and space (Ukraine) Чернігів – європейське місто без бар’єрів та кордонів у часі та просторі
• Brigene Manor (Latvia) Briģenes muiža – Kultūras mantojums
• Memories Movie (Montenegro)
• The family of a reindeer herder from the village of Kazim (Russia) Портрет семьи оленевода из поселка Казым
• The Latin Alphabet – Latinalaiset aakkoset (Finland)

Osa Nurmijärven kuvataidekoulun oppilaiden kilpailutyöstä.

Lisätietoja
Hanna Hämäläinen, ympäristöministeriö, hanna.p.hamalainen@gov.fi, puh. 0400 143 956
Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705

Euroopan neuvoston uutinen ja linkit kaikkiin voittajatöihin: https://www.europeanheritagedays.com/EHD-Programme/Press-Corner/News/Winners-of-the-Competition-Young-European-Heritage-Makers