Kaksi tilaisuutta 11. lokakuuta osallistua kulttuuriperintöstrategian valmisteluun

30.9.2021 Uutinen

Kotiseutuliiton tilaisuudessa kerätään jäsenten näkemyksiä kulttuuriperinnöstä osana kestävää kehitystä

Ihmisiä kulkemassa sammaloituneita portaita.

Maanantaina 11. lokakuuta on omistettu kulttuuriperintöstrategiatyölle. Tuolloin on saman päivän aikana kaksi tilaisuutta kantaa kortensa tärkeään kekoon. Kumpikin tilaisuus järjestetään etänä.

Kotiseutuliiton oma jäsenilleen suunnattu työpaja järjestetään kello 14–16. Liiton tilaisuudessa kuullaan kentän näkemyksiä kulttuuriperinnöstä osana kestävää tulevaisuutta.

Työpajan vastaukset lähetetään osaksi valtakunnallisen kulttuuriperintöstrategian valmistelua. Vastaukset ohjaavat myös Kotiseutuliiton oman kestävän kehityksen työryhmän työskentelyä.

Työpaja järjestetään etänä, Teams-alustalla. Työpaja on kaikille avoin. Työpajan sujuvuuden takia voimme ottaa mukaan 50 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

Ilmoittautumiset 8. lokakuuta mennessä lomakkeella: core.flomembers.com/kotiseutuliitto/events/register/66f041e16a60928b05a7e228a89c3799

OKM:n työpaja aamulla: Kulttuuriperinnön siirtäminen ja vaaliminen

Mikä merkitys kulttuuriperinnöllä on ja mitä sen välittämisessä ja vaalimisessa tulisi ottaa huomioon? Tervetuloa 11. lokakuuta kello 10–12 kulttuuriperintöstrategian valmisteluun liittyvään työpajaan Perintöä odotellessa: Haasteita ja ratkaisuja kulttuuriperinnön siirtämiseen ja vaalimiseen. Aiheeseen johdattavat professori Janne Vilkuna ja pääjohtaja Tiina Merisalo. Työpaja pidetään suomeksi ja ruotsiksi.

Ohjelma:

10.00-10.30 Työpajan avaus ja puheenvuorot: museologian professori Janne Vilkuna ja Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalo
10.30-11.00 Työpajatyöskentelyä
11.00-11.15 Tauko
11.15-11.45 Työpajatyöskentelyä
11.45-12.00 Yhteenveto ja työpajan päätös

Ilmoittaudu: link.webropolsurveys.com/S/CBFF6B32BD6DEFB3

Lisätietoa: www.minedu.fi/kulttuuriperintostrategia
Lisätietoa ruotsiksi: www.minedu.fi/sv/kulturarvsstrategin

Lisätietoa kulttuuriperintöstrategiasta ja taustaselvitysraportti opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla:
minedu.fi/kulttuuriperintostrategia