Jyväskylän purettuja rakennuksia esittelevä Kadonnutta kaupunkia etsimässä on Vuoden kotiseututeos

7.10.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

Jussi Jäppinen: Kadonnutta kaupunkia etsimässäJussi Jäppisen Kadonnutta kaupunkia etsimässä – Tarinoita Jyväskylän puretuista taloista on valittu Vuoden kotiseututeokseksi. Teoksen on kustantanut Atena Kustannus Oy. Voittajan valitsi historioitsija Teemu Keskisarja neljän finalistiteoksen joukosta. Finalistit valitsi Suomen Kotiseutuliiton nimeämä raati.

Kadonnutta kaupunkia etsimässä -kirja on kuvallinen kiertomatka entiseen Jyväskylään, kadonneeseen puutalokaupunkiin. Purettujen rakennusten esittelyn yhteydessä Jäppinen paneutuu myös niiden asukkaiden tarinoihin – niin arjessa kuin juhlassakin.

– Teoksen nosti voittajaksi tekijän valtaisa lähdetyö. Jussi Jäppinen herättää eloon kadonneen, tuhotun kaupungin. Rakennusvainajiin ja niiden asukkaisiin kiintyy jopa sellainen lukija, jolla ei ole mitään kytköstä Jyväskylään, Vuoden kotiseututeoksen valinnut Teemu Keskisarja kertoo.

Jussi Jäppisen teos on kunnianosoitus entiselle Jyväskylälle ja niille, jotka aikoinaan ovat rakentaneet kaupungin. Teoksen 28 pienoisesseetä kertovat paitsi miljöön muuttumisesta myös elämäntavan muutoksesta. 1900-luvun alun harmonisesta puutalokaupungista muistuttaa enää kymmenkunta taloa. Jäppisen kirja näyttää, miltä Jyväskylä näytti ennen historiallisten rakennusten purkamisaaltoa.

Kadonnutta kaupunkia etsimässä on hieno ja viimeistelty myös ulkoasultaan. Rinnakkaiskuvat ennen ja nyt ovat taattua tavaraa ja kuvakulmat harkiten valittuja. Rakennuskuvien lisäksi esseitä täydentävät vanhat valokuvat, joissa on mukana eläviä ihmisiä. Vanhat väritetyt rakennuspiirrokset tarjoavat kadonneisiin rakennuksiin värimaiseman ja asemakaavakartat tuovat lisätietoa kaupungin vaiheisiin. Runsaasti kuvitettu teos sisältää myös paljon taustoittavaa tekstiä.

FT Jussi Jäppinen on tietokirjailija, graafinen suunnittelija ja valokuvaaja, jonka kiinnostuksen kohteita ovat arkkitehtuuri- ja kulttuuriympäristöasiat sekä visuaaliset taiteet. Jäppinen on julkaissut 35 kuvateosta ja parikymmentä muuta teosta, jotka käsittelevät pääasiassa arkkitehtuuria, rakennettua ympäristöä ja historiaa.

Ehdokkaista huokui kotiseuturakkaus

Vuoden kotiseututeos -kilpailuun osallistui peräti 77 kirjaa. Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalon, Kansallisarkisto Oulun johtaja Vuokko Joen, Suomen Sukututkimusseuran toiminnanjohtaja P.T. Kuusiluoman ja ministeri Raimo Sailaksen muodostama palkintoraati valitsi ehdokkaiden joukosta neljä finalistia.

Teemu Keskisarja luki kaikki finalistikirjat sekä ilokseen että huvikseen.

– Ehdokkaat huokuivat kotiseuturakkautta erilaisiin miljöisiin, Keskisarja kuvailee.

Finaaliin pääsivät Kadonnutta kaupunkia etsimässä -kirjan lisäksi Leena Pohjamon ja työryhmän teos Kotina Karvoskylä, Mikko-Olavi Seppälän teos Suruton kaupunki sekä Irma Sinerkarin ja Irma Harilan teos Kotona Reuskulassa – Jaakkimassa Laatokan rannalla.

Vuoden kotiseututeos julkistettiin Turun Kirjamessuilla 7. lokakuuta.

Lisätietoja

• FT, tietokirjailija Jussi Jäppinen, puh. 0400 640 826, etunimi.sukunimi@kolumbus.fi
  • FT, Suomen ja Pohjoismaiden historian dosentti Teemu Keskisarja, etunimi.sukunimi@helsinki.fi
  • Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

Aiemmat tiedotteet aiheesta ja kaikki ehdokkaat Vuoden kotiseututeokseksi:

• Haussa Suomen paras kotiseutukirja – Teemu Keskisarja valitsee voittajan: www.kotiseutuliitto.fi/haussa-suomen-paras-kotiseutukirja-teemu-keskisarja-valitsee-voittajan
  • Vuoden kotiseututeokseksi 77 ehdokasta: www.kotiseutuliitto.fi/vuoden-kotiseututeokseksi-77-ehdokasta
  • Vuoden kotiseututeos -finaalissa neljä teosta: www.kotiseutuliitto.fi/vuoden-kotiseututeos-finaalissa-nelja-teosta
  • Vuoden kotiseututeos -palkinto: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot/vuoden-kotiseututeos
  • Teoksen kansikuva (Flickr): www.flickr.com/gp/kotiseutuliitto/691rz4
  • Teoksen esittely Kirjamakasiinissa: www.kotiseutuliitto.fi/node/3121

Vuoden kotiseututeos -palkinto on Suomen Kotiseutuliiton jakama tunnustus, joka kannustaa kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuo näkyvyyttä hyvälle kotiseutukirjallisuudelle. Kilpailussa vertaillaan ehdolla olevien teosten ulkoasua, kuvatarjontaa, taittoa, viimeistelyä, tekstien loogisuutta sekä miten sisältöaines on valittu ja toimitettu. Valintaan vaikuttaa myös tarjotun tiedon yleistettävyys sekä se, miten sisältö sijoitetaan laajempiin kokonaisuuksiin.

Kotiseutuliito nimeää vuosittain Vuoden kotiseututeos -raadin, joka valitsee ehdolla olevien teosten joukosta kilpailun finalistit. Lopullisen palkinnonsaajan päättää Kotiseutuliiton nimeämä valitsija. Vuoden kotiseututeos on valittu vuodesta 2009.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maamme suurimmista kansalaisjärjestöistä. Liiton keskustoimisto, 15 aluejärjestöä ja noin 750 jäsenyhdistystä ympäri Suomen tarjoavat yli 150 000 paikallistoimijalle näköalapaikan paikalliskulttuuriin sekä vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia. Liiton jäsenistöön kuuluu myös 100 kuntaa ja kaikki maakuntien liitot, mikä takaa paitsi alueellisen kattavuuden myös joustavan tiedonkulun ja lukuisat yhteistyömahdollisuudet hallinnon ja ruohonjuuritason toimijoiden välillä. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä. Tutustu: www.kotiseutuliitto.fi