Jyväskylä saa kotiseutuväen liikkeelle elokuussa – ilmoittautuminen on alkanut

13.4.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

Jyväskylä isännöi Valtakunnallisia kotiseutupäiviä 10.–13.8.2017 teemalla Kotiseutu liikkeessä – on the move! Iloisesta tapahtumasta löytyy jokaiselle jotain: ulkoilmakonsertteja, retkiä, rytmiä ja kotiseututyöhön vaikuttamista.

Ilmoittautuminen tapahtumaan on nyt käynnissä osoitteessa www.jyvaskyla.fi/kotiseutupaivat/ilmoittautuminen.

Kotiseutupäivät ovat kansallisen kulttuurimme keskeinen kesätapahtuma, jolla on pitkät perinteet. Kotiseutuliikkeen vuosittainen päätapahtuma kokoaa yhteen runsaasti kotiseutuaktiiveja eri puolilta Suomea juhlistamaan kotiseututyötä ja ennen kaikkea sen tekijöitä.

Tänä vuonna on Jyväskylän ja Keski-Suomen vuoro valloittaa kotiseutuväen sydämet. Nelipäiväinen tapahtuma on myös kaikkien jyväskyläläisten yhteinen iloinen juhla!

Jyväskylän kaupunki järjestää Valtakunnalliset kotiseutupäivät 2017 yhdessä Suomen Kotiseutuliiton ja Jyväskylän yliopiston kanssa. Tapahtuman suojelijana on Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Jyväskylän Valtakunnalliset kotiseutupäivät ovat osa Kotiseutuliiton Suomi 100 -juhlavuoden Rakkaudesta kotiseutuun -ohjelmakokonaisuutta sekä Jyväskylän kaupungin itsenäisyyden juhlavuoden päätapahtuma.

Runsaasti ilmaisohjelmaa

Jyväskylän kotiseutupäivät tarjoavat runsaasti kaikille avoimia tapahtumia. Lounaispuiston ilmaistapahtumien esiintyjinä ovat keskisuomalaiset tutut Ilmavoimien Soittokunta, Arja Koriseva ja Seminaarinmäen Mieslaulajat. Lounaispuisto kutsuu myös Leffapiknikille elokuun iltaan.

Huutokauppakeisari Aki Palsanmäki paukuttaa nuijaansa Kotiseutuhuutokaupassa Toivolan Vanhalla Pihalla. Samassa paikassa raikaa myöhemmin yhteislaulu.

Kotiseututori valtaa kävelykadun kahdeksi päiväksi. Kompassiaukiolla tanssahdellaan kotiseutupäivien avajaiset ja julkistetaan Vuoden kotiseututeko.

Puhetta koulutuksesta, ympäristöstä ja arkkitehtuurista

Kotiseutupäivien avajaisseminaarissa Seminaarinmäeltä Abu Dhabiin keskustellaan perusasteen koulutuksesta ja pohditaan sen tulevaisuutta. Keskustelemassa ja kommentoimassa ovat muun muassa professorit Jouni Välijärvi, Jari Ojala, opettajankoulutuslaitoksen johtaja Tiina Silander ja varajohtaja Matti Rautiainen sekä Suomen johtavan koulutusvientiyhtiön EduCluster Finlandin edustaja Elise Tarvainen. Seminaarin juontaa Andre Noël Chaker.

Tapahtuman keskustelukammareissa puheenaiheina ovat muun muassa resurssiviisaus, lähiruoka, seurantalot, sauna ja arkkitehtuuri.

Retkiä, juhlaa ja palkintoja

Kotiseuturetket vievät kotiseutupäivien osallistujat kauniin Keski-Suomen maakuntakohteisiin ja Jyväskylän kaupunkikierroksille. Retkillä tutustutaan muun muassa Kivikauden kylään, Unescon maailmanperintökohteisiin ja Alvar Aallon arkkitehtuuriin sekä alueen huipputeknologiaan.

Kotiseutupäivillä pidetään perinteisesti Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous, jossa muun muassa valitaan liiton valtuusto sekä julkistetaan Vuoden kotiseutuyhdistys ja Vuoden kaupunginosa.

Kesän iloisen kotiseutujuhlan kruunaa gaalailta, jossa jaetaan kotiseututyön ansiomitalit.

Kotiseutupäivien aikana järjestetään myös paljon oheisohjelmaa. Kotiseutupäivien ohjelmatarjontaan pääset tutustumaan osoitteessa www.jyvaskyla.fi/kotiseutupaivat/ohjelma.

Fakta: Valtakunnalliset kotiseutupäivät 2017

• 69. kotiseutupäivät järjestetään Jyväskylässä 10.–13.8.2017
  • Kotiseututyön vuosittainen päätapahtuma.
  • Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi.
  • Tapahtuman järjestää Jyväskylän kaupunki yhteistyössä Suomen Kotiseutuliiton ja Jyväskylän yliopiston kanssa.
  • Teemana Kotiseutu liikkeessä – on the move.
  • Suojelijana Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Koordinaattori Marjo Tiainen-Niemistö
etunimi.sukunimi@jkl.fi
puh. 014 266 4048, 040 736 4328
www.jyvaskyla.fi/kotiseutupaivat

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo
etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi, puh. 040 733 7033

Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata myös sosiaalisessa mediassa:
• www.facebook.com/kotiseutupaivat
• twitter.com/Kotiseutuliitto
• instagram.com/kotiseutuliitto
• www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto

Jyväskylän kaupunki, Suomen Kotiseutuliitto ja Jyväskylän yliopisto järjestävät Valtakunnalliset kotiseutupäivät 2017 yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta.

Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea. Keski-Suomessa päiviä on vietetty kaksi kertaa aiemmin: Vuonna 1967 päivät järjestettiin Keuruulla, ja vuonna 1983 Hankasalmen, Konneveden ja Laukaan kunnat, kotiseutuyhdistykset sekä Keski-Suomen maakuntaliitto järjestivät päivät teemalla Rakennettu ympäristö – perinne ja luovuus. Ensi vuonna Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään Lappeenrannassa.

***

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliiton yhdistysjäsenkentässä toimii yli 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta sekä kehittää ja tukee kotiseututyötä. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä. Tutustu: www.kotiseutuliitto.fi

Suomen Kotiseutuliitto juhlistaa satavuotiaan Suomen kotiseutuja ja seurantaloja – yhdessä suomalaisten kanssa. Kotiseutuliiton itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmakokonaisuus Rakkaudesta kotiseutuun selvittää kansalaiskeskusteluin mitä kotiseutu merkitsee tänä päivänä erilaisille ihmisille eri tilanteissa ja tuo esille tuhannet seurantalot kuvin ja kertomuksin. Juhlavuoden kesä huipentuu elokuussa Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Jyväskylässä.