Juhani Railo 1942–2023

15.8.2023 Tiedote
Juhani Railo ja hänen muotokuvansa, jonka maalasi taiteilija Epp Maria Kokamägi.
Juhani Railon muotokuva paljastettiin hänen läksiäisjuhlissaan helmikuussa 2007. Muotokuvan maalasi virolainen Epp Maria Kokamägi. Kuva: Suomen Kotiseutuliiton arkisto.

Suomen Kotiseutuliiton pitkäaikainen järjestösihteeri Juhani Railo kuoli 5. heinäkuuta 2023 Kuopiossa, samassa kaupungissa, jossa hän syntyi 1. joulukuuta 1942.

Railon lapsuuden kesät vietettiin Kuopion Ranta-Toivalassa Kalliolassa, joka oli perheen vuonna 1918 rakennettu hirsihuvila. Kirjoitettuaan ylioppilaaksi Kuopion Lyseosta 1962 ja suoritettuaan asepalveluksen Railo opiskeli Tampereella Yhteiskunnallisessa Korkeakoulussa. Helsinkiläinen hänestä tuli 1964, kun opinnot veivät sekä Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteelliseen tiedekuntaan että Teknilliseen Korkeakouluun. Viimeksi mainitusta hän valmistui arkkitehdiksi 1976. Railo teki alan suunnittelutöitä yksityiselle arkkitehtitoimistolle, Rakennushallitukselle ja itsenäisenä yrittäjänä.

Helsingin kotiseuduksi valikoitui vuonna 1966 Lauttasaari, jossa hän päätyi kotiseututyön pariin vuonna 1963 perustettuun Lauttasaari-Seuraan. Hänet valittiin aluksi seuran johtokuntaan sekä perinnetoimikunnan puheenjohtajaksi, myöhemmin seuran puheenjohtajaksi ja lopulta kunniajäseneksi. Helsingin Kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenyys tarjosi 1990-luvulla vielä laajemman näkökulman kotiseudun kehittämiseen.

Lauttasaari-Seurassa toimi myös Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Markku Tanner. Joulukuussa 1979 avoimeksi ilmoitettuun liiton järjestösihteerin tehtävään haki 30 hakijaa. Railo valittiin, ja hän oli tammikuussa 1980 työt aloittaessaan vuonna 1976 perustetun toimen kolmas haltija, mutta nyt työrupeamasta tulikin pitkä. Savolaisuudessa omaksuttu huumori ja sosiaalisuus olivat olennainen osa Railoa, ja ne olivat ehdottomasti avuksi eri puolilla maata liiton jäseniä tavatessa.

Juhani Railo jäi osa-aikaeläkkeelle elokuussa 1999 ja lopullisesti helmikuussa 2007. Hän pistäytyi tuon tuosta kuulemassa kuulumisia liiton toimistossa, viimeisen kerran viime kesäkuussa.

Pitkäaikainen työsuhde aineellistui, kun taiteilija Epp Maria Kokamägi maalasi hänestä kesäisen muotokuvan, joka paljastettiin vuonna 2007 ja lisättiin liiton kokoushuoneen seinälle muiden keskeisten vaikuttajien rinnalle. Muotokuvan kesäisyys ei liene sattuma, sillä sisarukset olivat luopuneet lapsuutensa huvilasta 1960- ja 1970-luvun vaihteessa, mutta Railolle tarjoutui mahdollisuus ostaa se itselleen kesällä 1997. Eläkkeelle jääminen mahdollisti vuosittain puolivuotisen kuopiolaisuuden, vaikka kirjat pysyivät Lauttasaaressa.

Suomen Kotiseutuliitto palkitsi eläkkeelle jääneen järjestösihteerinsä liiton ansiomitalilla valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Seinäjoella elokuussa 2013. Mitalin perusteluissa mainittiin muun muassa, että ”Juhani Railo on sielultaan kotiseutumies, joka on täysin omistautunut aatteelle.”

Kotiseutuväki muistaa kunnioittaen liittonsa pitkäaikaista järjestösihteeriä.

Janne Vilkuna