Rouva Jenni Haukiolle Kotiseutuliiton kultainen ansiomerkki

7.11.2019 Tiedote
Jenni Haukio ja Kotiseutuliiton delegaatio
Suomen Kotiseutuliiton kultainen ansiomerkki luovutettiin rouva Jenni Haukiolle Mäntyniemessä 7. marraskuuta 2019. Haukion vieressä oikealla liiton puheenjohtaja Janne Vilkuna ja järjestöpäällikkö Liisa Lohtander. Haukion vasemmalla puolella toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko ja viestintäpäällikkö Anna-Maija Halme. Kuva: Matti Porre/Tasavallan presidentin kanslia.

Suomen Kotiseutuliitto on myöntänyt Turun kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukiolle liiton kultaisen ansiomerkin hänen paikallista identiteettiä ja kulttuuria esiin tuovasta työstään Turun kirjamessuilla. Merkki luovutettiin Mäntyniemessä torstaina 7. marraskuuta. Päätöksen ansiomerkin myöntämisestä teki liiton hallitus.

Jenni Haukio johtaa Suomen vanhinta kirjamessutapahtumaa ja mahdollistaa työssään korkeatasoisen kirjallisuuden monipuolisen ja moniäänisen esille tuomisen. Hän on näkyvä kulttuurivaikuttaja ja itsekin kirjailija. Ohjelmajohtajana hän on vuosittain ollut yksi Kotiseutuliiton merkittävistä yhteistyökumppaneista, kun Kotiseutuliitto on edustettuna messujen toimikunnassa ja tuottaa messuille ohjelmaa.

Haukion ideasta Turun kirjamessuilla toteutetut kunta-, maakunta- ja maateemat ovat tuoneet paikallisidentiteettiä ja kotiseutujen kulttuuriperintöä esille muutenkin kuin kirjallisuuden alalla. Hän on osoittanut arvostusta kotiseututyötä, paikallista kulttuuria ja kulttuuriperintötyötä, esimerkiksi kansallispukuperinnettä, kohtaan. Lisäksi hän on tuonut omaa kotiseutuaan myönteisellä tavalla esille samalla kun muitakin.

Suomen Kotiseutuliitto on valtakunnallinen kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö sekä Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurimme monimuotoisuutta ja kulttuuriympäristöjä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto täytti tänä vuonna 70 vuotta.