Jäsentyössä ansioitunut Köyliö-seura on Vuoden kotiseutuyhdistys

17.6.2024 Tiedote
Pienoisnäytelmä Kuningas Kustaa III vierailusta esitettiin vuoden 2023 Köyliö-päivillä. Näyttelijöinä on Tuiskulan Kesäteatterin jäseniä. Näytelmä perustuu tositapahtumiin juhannuksena 1775 käydystä kaksintaistelusta, kun kahden henkivartiokaartin sotilasta rakastui samaan neitoseen. Kuva: Ari Ståhlman.

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Köyliö-seuran Vuoden kotiseutuyhdistykseksi. Liiton perusteluissa todetaan, että Köyliö-seura on aktiivinen ja monipuolista kotiseututyötä tekevä yhdistys. Seura toimii hyvässä yhteistyössä Köyliön kyläyhdistysten, eri järjestöjen, seurakunnan ja Säkylän kunnan kanssa. Yhteistyöllä saavutetaan paljon etuja esimerkiksi lukuisien tilaisuuksien järjestämisessä.

Seuralla on laaja julkaisutoiminta, yhteensä 18 teosta, yli 4 000 sivua kotiseututietoa ja mittava digitaalinen valokuva-arkisto. Seura on tuottanut myös monenlaista videomateriaalia erilaisten kohderyhmien käyttöön yhteistyössä kumppaniensa kanssa.

”On hienoa saada valtakunnallisen tason tunnustus pitkäaikaisesta ja laadukkaasta toiminnasta kotiseudun hyväksi. Meillä Köyliössä, Lallin laitumilla on lukuisia ihmisiä, joille tämä palkitsemien merkitsee paljon. Satojen tuntien talkootyörupeamat saavat näin ansaitsemansa kiitoksen, seuran puheenjohtaja Pirkko Peltola toteaa.

Aikuisia vanhan ajan pulpeteissa askartelemassa. Köyliö-seura, Köyliön ystävät.
Köyliö-seuran ystäväjaosto järjestää toimintaa Helsingissä, Porissa, Raumalla, Tampereella ja Turussa sekä Köyliön lähialueella. Esimerkkinä tästä on Yttilän museokoulussa järjestetty vanhanajan koulupäivä. Kuva: Samuli Vahteristo.

Seuran toimintaan osallistutaan laajasti ja sen toimintaa arvostetaan – seura itse tosin toteaa, että jäsenmaksuvelvoitteensa voisi hoitaa useampikin paikkakuntalainen tai Köyliön ystävä. Seuran nerokas jäsenyysinnovaatio on juuri Köyliön ystävien toiminta. Sen avulla jäseninä pidetään muualla Suomessa asuvia köyliöläistaustaisia tai paikkakuntaa kohtaan muuten sympatiaa tuntevia henkilöitä. Seuran jäsenmäärästä jo yli puolet on näitä muualla kuin Köyliössä asuvia.

Köyliö-seura on osallistunut aktiivisesti Kotiseutuliiton toimintaan muun muassa hyödyntämällä Mestarit & kisällit -mallia. Paikkakunnalle saapuneita ukrainalaisperheitä on tuettu lahjoituksella Lions-ladyjen kautta. Seura tekee jatkuvaa vaikuttamistyötä muiden yhdistysten kanssa aluesuunnittelun ja rakentamisen ympäristövaikutusten arvioinnin parissa. Toiminta kotiseudun hyväksi on laajaa ja eteenpäin katsovaa.