Jari Heiskanen ja Milla Törmä aloittivat Kotiseutuliitossa seurantalotehtävissä

10.10.2023 Uutinen
Jari Heiskanen ja Milla Törmä. Kuvat: Anna-Maija Halme ja Olli Virtanen.

Kotiseutuliiton rakennustutkija ja seurantaloasiantuntija Lasse Majuri jäi vuorotteluvapaalle 5. huhtikuuta saakka, ja hänen tehtäviään hoitaa sillä välin tamperelainen humanisti Jari Heiskanen.  Samoihin aikoihin Heiskasen kanssa seurantalo-osastolle löytyi vahvistukseksi seurantaloassistentin tehtäviin toinenkin tamperelainen rakennus- ja kaavoitusalan ammattilainen Milla Törmä. Törmän työmaata ovat seurantalojen energia-avustukset.

Heiskanen on työskennellyt rakennustutkijana pitkään, vuodesta 2001 alkaen, erilaissa tehtävissä paikallistasolta valtakunnalliselle saakka.

”Työni sisältö on vaihdellut paljon, työ rakennusinventoijana on hyvin erilaista kuin viranomaisena. Oman teeman ja kokonaisuuden muodostavat seurantalot ovat urallani mielenkiintoinen lisäaskel”, Heiskanen toteaa.

Seurantaloilla on historiassamme ja kulttuurissamme iso rooli

Heiskanen pitää seurojentaloja merkittävänä osana Suomen maaseudun, taajamien ja kaupunkien historiaa.

”Ne ovat kansalaisyhteiskunnan julkisia tiloja, jotka kattavat koko Suomen. Ne ilmentävät monipuolisella tavalla yhteiskuntamme syntyä ja rakentumista”, hän toteaa.

”Seurantaloihin liittyy vahvoja, dramaattisia tarinoita. Vahvan aate-, kansansivistys-, sosiaali-, rakennus- ja poliittisen historian lisäksi on hyvä muistaa se, missä Hurriganes soitti joulukuussa 1971 ensimmäisen keikkansa? Oikein, Helsingin työväentalon rappukäytävässä”, Heiskanen huomauttaa.

Kotiseutuliittoon seurantalotöihin päätyminen oli Heiskaselle onnellisen sattuman tulosta.

”Kesällä kävin näyttämässä Ohtolan työväentaloa teinipojalleni, hänen omasta pyynnöstänsä! Mäntsälässä olevasta syrjäisestä, peltojen keskellä olevasta talosta oli jäljellä vain kivestä ja betonista rakennettu kivijalka. Historiantunnilla hereillä olleet muistavat talon Mäntsälän kapinan polttopisteenä. Vuonna 1932 siellä ja kirkonkylässä edelleen seisovan suojeluskuntatalon pihamaalla ratkottiin Suomen suuntaa”, Heiskanen kertoo.

Samalla reissulla Heiskasen vanha tuttava Lasse Majuri soitteli, ja keskustelu johti lopulta Heiskasen siirtymiseen Kotiseutuliittoon Lassen tuuraajaksi.

”Seurantaloilla on keskeinen ja merkittävä rooli kansalaisyhdyskunnan synnyssä, kansa pienoiskoossa, kuten niitä nuorempi eduskunta on. Seurantalot ovat kirkon ja kansakoulun ohella yksi kylien ja keskusten näkyvistä rakennuksista. Minusta on mukava olla osa sitä tarinaa”, Heiskanen sanoo.

Törmän tausta on akateeminen, mutta kädet viihtyvät savessa

Milla Törmä on koulutukseltaan ympäristöpolitiikkaan ja arkkitehtuuriin opinnoissaan keskittynyt luonnontieteen kandidaatti.

Törmä on tehnyt rakennusinventointeja Pirkanmaalla ja Porissa, myös Heiskasen kanssa, ja maankäytön suunnittelun esiselvityksiä Pirkanmaalla.

”Molemmat hommat ovat nastoja, kun niissä pääsee maastoon valokuvaamaan, haastattelemaan ihmisiä ja penkomaan arkistoja. Välillä pääsee tekemään myös salapoliisityötä, kun etsii ja jäljittää jonkin rakennuksen vaiheita”, Törmä kertoo.

Isot rakennuskorjaushankkeet ovat tulleet tutuksi Törmälle sekä lapsuudenkotinsa myötä että valtakunnallisesti merkittävässä kulttuuriympäristössä sijaitsevan taloyhtiönsä kautta.

”Ajattelen, että myös lapsillamme on oikeus nauttia arvokkaasta kulttuuriperinnöstämme, niin aineellisesta kuin aineettomasta. Tietokoneen äärestä lähden välillä pinkopahvittamaan tai puhdistamaan kaakeliuunin kaakeleita”, Törmä toteaa ja kertoo olevansa iloinen pääsystään Kotiseutuliittoon aitiopaikalle tutustumaan muun muassa seurantalojen valtakunnalliseen merkitykseen ja tilanteeseen.