Janne Vilkunan juhlakirja Maassa, puussa ja ilmassa kytkee museologian kotiseututyöhön

1.9.2022 Tiedote
Janne Vilkuna pitää käsissään juhlakirjaansa Maassa, puussa ja ilmassa.
Janne Vilkuna vastaanotti juhlakirjansa jäähyväisluentonsa yhteydessä Jyväskylän yliopiston Vanhassa juhlasalissa. Kuva: Anna-Maija Halme.

Suomen Kotiseutuliitto ja Jyväskylän yliopisto onnittelevat lämpimästi Janne Vilkunaa, joka jättää työnsä museologian professorina, ja julkaisevat hänen ansiokkaan uransa kunniaksi teoksen Maassa, puussa ja ilmassa.  Vilkuna on toiminut Kotiseutuliiton puheenjohtajana vuodesta 2013 alkaen ja sitä ennen varapuheenjohtajana sekä valtuuston asiantuntijajäsenenä. Kirja sisältää 19 artikkelia liittyen Vilkunan työn ja harrastusten eri teemoihin. Kirjoittajat ovat eri alojen asiantuntijoita, tutkijoita, opettajia, professoreita Suomesta ja Norjasta.

janne Vilkunan ja Maassa, puussa ja ilmassa juhlakirjan tekijöitä.
Janne Vilkunan juhlakirjan tekijät luovuttivat teoksen hänelle Jyväskylän yliopistossa Vilkunan juhlaluennon yhteydessä syyskuussa 2022. Kuva: Riikka Javanainen. Pääset klikkaamalla isoon kuvatiedostoon.

Artikkeleissa kerrotaan kotiseututyöstä sen alkujuurilta aina nykyilmentymiin saakka. Kirjassa kerrotaan esineistä, jotka kertovat jotain olennaista meistä ihmisinä, miten linnavuoren rinteen jäädytyskoe liittyy arkeologiaan ja Ural-moottoripyörä museologiaan.

Keski-Suomen historian kautta siirrytään yliopistolaitoksen vaiheisiin ja opitaan, millaiseksi “kyynärpäiden käyttäjien, selkään puukottajien ja tiedepoliittisten kähmijöiden pesäksi” yliopisto 1700-luvulla Turussa muodostui.

Kollegat kertovat lisäksi Jyväskylän yliopiston museologian oppiaineen kehityksestä ja Janne Vilkunan roolista siinä.

Kirjan ideana on toimia Janne Vilkunan ystävien ja läheisten kirjallisena kukkakimppuna. Kimppu on värikäs, ja sen sitoo yhteen rakkaus yhteisiä juuriamme kohtaan.

Kirjaa on mahdollista tilata painettuna ja se on saatavissa myös sähköisenä versiona.

Kirjatilaukset: kotiseutuliitto.fi/kauppa

Kirjan sähköinen PDF-versio: bit.ly/JanneVilkunanjuhlakirja

Kirja on saatavissa myös Jyväskylän yliopiston sähköisessä julkaisupalvelussa jyx.jyu.fi

Tallenne julkistamistilaisuudesta: m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/musiikin-taiteen-ja-kulttuurin-tutkimuksen-laitos/museologia/museologian-professori-janne-vilkunan-jaahyvaisluento/tallenne