Janne Vilkuna jatkaa Kotiseutuliiton puheenjohtajana

9.8.2019 Uutinen

Liiton valtuustoon viisi uutta kotiseutuedustajaa

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous on valinnut valtuustoedustajia seuraavalle kaksivuotiskaudelle. Puolet valtuuston jäsenistä on vuorollaan erovuorossa. Ehdotuksen maakuntien edustajista tekee maakunnallinen kotiseututoimijoiden kokous ja lopullisen päätöksen tekee liiton vuosikokous. Liiton puheenjohtajana jatkaa Lahdessa asuva museologian professori Janne Vilkuna.

Maakuntien edustajina vuosikokouksessa 2019 kaksivuotiskaudelle valitut valtuustoedustajat

• Etelä-Pohjanmaa, kehittämissuunnittelija Tuija Ahola, Seinäjoki, 1. kaudelle
  • Etelä-Savo, kulttuurintutkija FL Leena Hangasmaa, Mikkeli 1. kaudelle
  • Kainuu, varatuomari Paavo Enroth, Kajaani, 3. kaudelle
  • Lappi/itäinen, lehtori Hannu Hakanpää, Rovaniemi, 1. kaudelle
  • Pirkanmaa, asiakirjahallinnon päällikkö Ari Sirén, Valkeakoski, 1. kaudelle
  • Pohjois-Karjala, FT Laura Jetsu, Ilomantsi 2. kaudelle
  • Pohjois-Pohjanmaa, TkT Jouko Arvola, Oulu, 2. kaudelle
  • Pohjois-Savo, KM Anna-Maija Korhonen, Tervo, 2. kaudelle
  • Satakunta, kunnanjohtaja, eläkk. Tapani Rihtimäki, Eurajoki 3. kaudelle
  • Uusimaa/läntinen, yrittäjä Henna Mitrunen, Karkkila, 2. kaudelle
  • Varsinais-Suomi, kapteeni evp Jari J. Laiho, Salo, 1. kaudelle

Lisäksi valtuustoon valittiin Espoon kaupunginosayhdistysten liiton edustajana museoturvallisuusasiantuntija Mikko Perkko sekä asiantuntijajäsenenä kulttuuripäällikkö Tarja Hautamäki Pohjanmaan liitosta ja Kansallisarkisto Oulun johtaja Vuokko Joki.

Valtuusto kokonaisuudessaan

Maakunnalliset valtuustoehdokkaitten valintakokoukset pidettiin keväällä niissä maakunnissa, joissa oli erovuoroinen valtuutettu.

Vuosikokous järjestettiin Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Tuusulassa perjantaina 9. elokuuta.

Suomen Kotiseutuliitto on valtakunnallinen kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö sekä Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurimme monimuotoisuutta ja kulttuuriympäristöjä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto täytti tänä vuonna 70 vuotta.