Jälleen etsitään Suomen parasta kaupunginosaa – ehdota suosikkiasi!

12.1.2022 Tiedote
Svante Dahlströmin puistikko, Turku.
Vuonna 2021 Vuoden kaupunginosaksi valittiin Turun I kaupunginosa. Svante Dahlströmin puistikon istutustalkoot 2014 olivat alkusysäys Piispankatu-Biskopsgatan ry:n ja Turun kaupungin yhteistyölle. Yhteisenä tavoitteena on ollut tehdä kaupunkitila eläväksi. Kuva: Kuntec.

Onko juuri sinun urbaani kotiseutusi yhteisöllinen ja avoin? Mistä löytyy elävää kaupunkikulttuuria ja aktiivisia asukkaita? Onko kestävä kehitys osa alueen ja asukkaiden arkea? Nyt saa kertoa, kehua ja antaa kotiseuturakkauden roihuta!

Ehdotuslomake: http://bit.ly/2022-kaupunginosa

Suomen Kotiseutuliiton Vuoden kaupunginosa -kilpailussa etsitään jälleen Suomen parasta kaupunginosaa. Kilpailussa haetaan urbaania kaupunginosaa, jossa ihmiset, yhdistykset ja muut toimijat ovat yhdessä aktiivisia, ja jossa on hyvä asua. Hyvässä kaupunginosassa toiminta on monipuolista, kestävää ja kaikille avointa.

Viime vuonna Vuoden kaupunginosaksi saatiin 243 ehdotusta kaikkiaan 25 eri kaupungista ja 110 kaupunginosasta. Näiden joukosta voittajaksi valikoitui Turun I kaupunginosa. Hyviä ja rakkaita kaupunginosia maassamme siis riittää – mikä palkitaan tänä vuonna?

Kuka tahansa voi ehdottaa palkittavaa aluetta – omia kulmia, lomakohdetta, naapurikaupunginosaa tai henkistä kotia, kunhan alue on urbaani kaupunginosa. Ehdotusaika päättyy maaliskuun lopussa. Voittaja julkistetaan Flooran päivänä, 13. toukokuuta.

Pääkriteerinä kestävyys

Kisan pääkriteeri vuonna 2022 on kestävyys. Miten kaupunginosassa, sen toiminnan ja ihmisten keskuudessa, näkyy kestävä kehitys? Miten yhdistykset ja toimijat rakentavat kestävää tulevaisuutta? Huomioidaanko kaupunginosassa kestävyyden monia ulottuvuuksia? Miten ne näkyvät päivittäisessä elämässä, asukkaiden arjessa ja kaupunkikuvassa?

Hyvässä kaupunginosassa on toimintaa erilaisille ihmisille, mahdollisuus osallistua alueen kehittämiseen, turvallista elää ja hyvä yrittää. Avoin kansalaistoiminta – erityisesti asukkaiden, yhdistysten, yritysten ja kaupungin yhteistyö – lisäävät kotoisuutta ja hyvinvointia.

Aktiivisia kaupunginosia löytyy eri puolilta Suomea

Palkinnolla Kotiseutuliitto korostaa kaupunginosien paikallistoimijoiden aktiivisuuden merkitystä kotiseudun kestävyyden, viihtyvyyden ja yhteisöllisyyden rakentamisessa.

Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati eli Kotiseutuliiton kaupunkityön jaosto seuloo ehdotuksista kärkiehdokkaat ja tekee esityksen voittajasta Kotiseutuliiton hallitukselle, joka nimeää voittajan.

Vuodesta 2001 järjestetyssä kilpailussa on palkittu kaupunginosia eri puolilta Suomea, muun muassa Oulusta, Espoosta, Helsingistä, Porista, Vantaalta, Tampereelta, Turusta, Vaasasta, Lahdesta ja Kajaanista.

Vuoden kaupunginosa -palkitut:

2021 1. kaupunginosa, Turku