Ilmoittautuminen Kokkolan Valtakunnallisille kotiseutupäiville on avattu

26.6.2020 Uutinen

Kotiseutupäivien vieras pääsee nauttimaan monipuolisesta kattauksesta kotiseutua ja kulttuuriperintöä

Kokkolassa 20.–21. marraskuuta järjestettävien Valtakunnallisten kotiseutupäivien ilmoittautuminen on avattu osoitteessa www.kokkola400.fi/kotiseutupaivat/ilmoittautuminen.

Kokkola400-juhlavuoden logo

Perjantaina ohjelmassa on Perinne on voimaa! -asiantuntijaseminaari sekä asiantuntijavetoisia keskustelukammareita, kävelykierroksia kauniissa Neristanissa ja kotiseutumarkkinat kaupungintalolla. Seminaarin ohjelmisto on erittäin mielenkiintoinen, sillä alansa asiantuntijoiden puheiden lisäksi päästään kuulemaan Ykspihlajan Musiikkiyhdistyksen esittämiä Satamalauluja Ykspihlajasta ja Kaustisen Näppäreitä. Näyttämötaidetta seminaariin tuovat näyttelijät Mats Holmqvist ja Göran Sjöholm.

Perjantai huipentuu kotiseutugaalaan, jonka aikana luovutetaan kotiseututyön ansiomitalit, kuullaan puheita ja nautitaan mauillaan paikallisuudesta kertovasta illallisesta. Illan musiikista vastaa maailmankuulu tango- ja viihdeorkesteri Guardia Nueva solistinaan kokkolalaislähtöinen näyttelijä Oona Airola. Gaalan lopuksi kajautetaan juhlallisesti Keski-Pohjanmaan laulu.

Lauantain ohjelmistossa on Kotiseutuliiton vuosikokous ja Finlands svenska hembygdsförbundin seminaari. Kotiseutumarkkinat jatkuvat kaupungintalolla ja menevämpi vieras voi halutessaan suunnata esimerkiksi retkelle historialliselle Kirkonmäelle tai nauttia tapulikaupungin tarinoista Neristanissa. Kulttuuriin voi perehtyä kaksituntisilla museokierroksilla.

Jo torstaina mielenkiintoista ohjelmaa

Perjantain ja lauantain lisäksi ohjelmaa on tarjolla jo torstaina, jolloin kaupungintalolla käynnistyy kaksipäiväinen Kulttuuri ja matkailun syke -seminaari. Illalla vieras voi halutessaan osallistua omalla kustannuksellaan Kokkolan kirkossa järjestettävään Viimeiset kiusaukset -oopperaan ja liittyä lopulta yhteiseen illanviettoon Original Sokos Hotel Kaarlessa. Syksyisestä ajankohdasta huolimatta kaupungissa onkin lopulta paljon nähtävää ja koettavaa, ja jokainen voi koota päivistä mieleisensä paketin. Kokkolassa on pyritty siihen, että alun perin elokuussa järjestetyksi tarkoitetuista päivistä oleellisin annos kokkolalaisuutta ja päivien perinneteemaa välittyy marraskuussakin ja että jokaiselle on tarjolla laadukasta ja viihdyttävää ohjelmaa.

Ilmoittautuminen on mahdollista 31. lokakuuta saakka. Päivien koko ohjelmiston pakettihinta on 100 euroa.

Ilmoittautumista koskeviin kysymyksiin vastaa Kokkolan Matkatoimiston henkilöstö ja muissa kotiseutupäiviin liittyvissä asioissa opastaa Kokkolan kotiseutupäivien pääsihteeri Elina Perälä, elina.perala@kokkola.fi.

Ajankohtainen ja edelleen täydentyvä ohjelma löytyy kotiseutupäivien verkkosivuilta www.kokkola400.fi/kotiseutupaivat.

Kokkolan vehreytta. Kuva: Jonina Vaahtolammi.