Hyvän korjauksen palkinto 2022 Sunilan Sisulle

9.9.2022 Tiedote

Seurantaloasiain neuvottelukunta jakaa joka toinen vuosi Hyvän korjauksen tunnustuspalkinnon erityisen hyvin korjatulle seurantalolle, jota on korjattu vanhaa kunnioittaen ja jonka käytettävyys on korjausten myötä parantunut. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Sunilan Sisu ry:lle Sunilan Pirtin korjauksesta.

Sunilan Pirtti oli päässyt pahasti rapistumaan, kun Sunilan Sisu hankki sen omistukseensa ja alkoi kunnostaa sitä. Kuva: Lasse Mustonen / Sunilan Sisu
Pirtti korjattiin pitkäjänteisesti 18 vuoden aikana uuteen loistoonsa ja työ tulee jatkumaan. Kuva: Timo Vesterinen

Neuvottelukunnan asettama raati perusteli palkinnon myöntämistä seuraavasti: ”Sunilan pirtti on onnistuttu pelastamaan lähes purkukuntoisesta rappiorakennuksesta eläväksi kyläkeskukseksi. Korjaustyöt on alusta lähtien erinomaisesti suunniteltu ja yhteistyö alueellisen vastuumuseon kanssa on ollut aktiivista. Korjauksissa on ollut hyvä ymmärrys siitä, miten vanhoja materiaaleja käytetään ja säilytetään.”

Talo rakennettiin vuonna 1901 alun perin Sunilan sahayhteisön palokunnantaloksi. Toiminta muuttui talolla 1930-luvulla ja samoilta ajoilta on peräisin myös Alvar Aallon kädenjälki Pirtissä. Rakennusta laajennettiin Aallon suunnittelemilla vanhasta osasta selvästi poikkeavilla lisäosilla muun muassa vastaamaan urheilutoiminnan kasvavia tarpeita.

Sunilan Pirtti oli 2000-luvun alussa saanut edelliseltä omistajalta purkutuomion, mutta vuonna 2003 Sunilan Sisu hankki Pirtin omistukseensa ja aloitti perustavanlaatuisen kunnostustyön, joka on kestänyt näihin päiviin asti. Pirtissä on muun muassa uusittu huopakatto, korjattu lähes kaikki sisäseinät ja ikkunat, salin lattia korjattu, eristykset uusittu, vessat korjattu ja esteettömät wc:t rakennettu, julkisivu maalattu useaan kertaan, rakennettu aita suojaamaan pirttiä, tehty parkkipaikka ja tie sekä viheristutukset.

”Miksi Sisu lähti tähän jopa mahdottomana pidettyyn projektiin, on monia mietityttänyt. Perusnäkemys on, että johtokunta, joka päätti Pirtin ostamisesta, oli itse pienestä pitäen käynyt Pirtillä ja rakkaus Pirttiin osittain sokaisi rakennuksen huonon kunnon. Hyvä niin!”, Sunilan Sisun Tuki ry:n puheenjohtaja Lasse Mustonen pohtii.

Suurin työ on tehty, mutta kunnostus jatkuu. Alvar Aallon suunnittelema kahvio ja aula on tarkoitus tehdä näyttelytilaksi. Urheiluseuran ollessa kyseessä, liikuntatoiminta on luonnollisesti korostunut, mutta juhla-, kokoontumis- ja näyttelytilat tekevät talon käytöstä monipuolisempaa. Sunilan Sisulla on tarkoitus myös parantaa talon energiatehokkuutta ja pyrkiä pääsemään irti öljylämmityksestä.

Kunniamaininnat Pohjanmaalle, Keski-Suomeen ja Varsinais-Suomeen

Hyvän korjauksen palkinnon ohella kunniamaininnat osoitettiin Djupsund-Lövsund-Teugmo Byarådille kylätalo Byagårdenin korjauksesta, Hankasalmen Kotiseutuyhdistykselle kotiseututalo Hallantuvan korjauksesta ja Tarvasjoen Nuorisoseuralle nuorisoseurantalo Vuorilinnan korjauksesta. Raati perusteli kunniamainintoja seuraavasti:

Byagården on erinomainen esimerkki hyvästä kiinteistön ylläpidosta. Oikea-aikaisilla ja hyvin suunnitelluilla korjauksilla on onnistuttu pitämään rakennus hyvässä kunnossa ilman suurempia korjaustarpeita. Korjauksissa on käytetty ratkaisuja, joilla on saatu toiminnallisuutta parannettu, mutta vanhaa säilytettyä.

Hallantuvan korjauksissa on käytetty perinteisiä tekniikoita ja otettu perinteet monessa kohtaa huomioon (esim. sisustustekstiilejä on teetetty paikallisena käsityönä). Talosta on saatu sisäilmaongelmat korjattua ja on palautettu perinteisiä materiaaleja. Esimerkiksi mineraalivillaisia riveyksiä on vaihdettu pellavariveeseen. Käytettävyyttä on parannettu mm. keittiön ja esteettömyyden osalta. Parannukset on osattu toteuttaa erinomaisesti rakennuksen henki huomioiden.

Vuorilinnassa muun muassa esteettömyys on asettanut erityisiä vaatimuksia, mutta ratkaisut on tehty perinteiseen seurantaloon tyylikkäästi. Kaikessa korjaamisessa ja uudistamisessa on pidetty mielessä säilyttävä ja säästävä korjaaminen. Yhdistys on tehnyt ison työ hyvin ja suurelta osin talkootyönä.