Hieno rahoitusmahdollisuus Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumajärjestäjille

1.2.2023 Uutinen

Tiedätkö ainutlaatuisen tarinan eurooppalaisesta kulttuuriperinnöstä? Vaalitko kotiseudullasi erityistä kulttuuriperintökohdetta? Haluamme kuulla tarinasi helmikuun loppuun mennessä!

Euroopan neuvoston hankehaku European Heritage Days Stories kutsuu kulttuuriympäristöpäivien edellisvuosien tapahtumajärjestäjät kertomaan kokemuksiaan ja tarinoitaan kulttuuriperinnöstä ja sen vaalimisesta. Kaikki tarinat julkaistaan ja osa pääsee kilpailemaan 10 000 euron projektirahoituksesta.

Kaksivaiheinen haku

Tarina- ja hankerahoituksen haku on kaksivaiheinen. Haun ensimmäinen vaihe tapahtuu verkkolomakkeella, johon kirjataan tarina ja hankkeen taustatiedot. Mukaan voivat osallistua kaikki viimeisen neljän vuoden aikana kulttuuriympäristöpäivien tapahtumia järjestäneet tahot. Hakuun voivat osallistua myös kohteet, joille on myönnetty Europa Nostra -palkinto tai Euroopan kulttuuriperintötunnus.

Hakemuksen voi täyttää joko englanniksi tai ranskaksi ja se tulee jättää 28. helmikuuta mennessä. Kaikki tarinat julkaistaan verkossa. Raati valitsee hakemuksista parhaat tarinat, jotka pääsevät jatkovaiheiseen ja kilpailemaan hankerahoituksesta.

Viime vuonna voitto #NaistenSauna -hankkeelle

Vuonna 2022 kilpailun yksi voittajista tuli Suomesta. Kalevalaisten Naisten Liiton hanke #NaistenSauna vastaanotti voiton myötä 10 000 euron hankerahoituksen.

European Heritage Days Stories -hankehaku on osa European Heritage Days -ohjelmaa, joka tunnetaan Suomessa nimellä Euroopan kulttuuriympäristöpäivät. Kilpailun tavoitteena on tunnistaa, juhlistaa ja vahvistaa kulttuuriperintötyön eurooppalaista ulottuvuutta. Kilpailulla kannustetaan tapahtumajärjestäjiä ja osallistujia sitoutumaan yhteiseen eurooppalaiseen kulttuuriperintöön sekä jakamaan näkemyksiä paikallisen perinnön eurooppalaisista ulottuvuuksista.