Harrastajille aapinen kotiseutututkimuksen tekemiseen

21.8.2013 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on julkaissut netissä kotiseutuharrastajille tarkoitetun maksuttoman oppaan Kotiseutututkimuksen ABC. Dosentti Lassi Saressalon toimittama aapinen koostuu alan tutkijoiden kirjoittamista artikkeleista. Helppotajuisuudesta huolimatta opas palvelee tarvittaessa myös ammattihistorioitsijoita.

Käsikirja kertoo esimerkiksi, miten kotiseutukirjan aineistoa kerätään, miten sitä muokataan, mitä kuvamateriaalin käsittelyyn kuuluu sekä miten kirja kirjoitetaan ja toimitetaan. Se perehdyttää käyttäjäänsä nimistötutkimukseen, karttoihin tutkimuksen välineenä, antaa perustietoja ja lisävinkkejä sukututkimukseen, internetin ja lähteiden käyttöön sekä markkinointiin. Lisäksi tutkijat kertovat, kuinka kotiseutukirjallisuutta tuotetaan, painatetaan tai kuinka siitä tehdään nettisovellus.

Käsikirjan digitaalisuus antaa mahdollisuuden tekstien ja oppaan jatkuvaan kehittämiseen. Jokainen käsikirjan luku antaa mahdollisuuden kirjoittaa kommentteja ja antaa palautetta tekijöille.

”Käsikirjaa täydennetään käyttäjien palautteen perusteella nyt ja jatkossa”, Saressalo lupaa.

Kotiseutuliitto on saanut oppaan tuottamiseen Suomen Kulttuurirahaston apurahan.

Kotiseutututkimuksen ABC