Haku auki paikallismuseoiden digikehittämisen pilottiryhmään

10.9.2024 Uutinen

Haaveiletteko paikallismuseossanne digiloikasta, uudesta verkkonäyttelystä, verkkosivujen kehittämisestä tai digitaalisesta opaspolusta? Haluaisitteko hyödyntää museollanne AR-tekniikkaa? Suomen Kotiseutuliitto hakee digitaalisista palveluista kiinnostuneita paikallismuseoita mukaan pilottiryhmään.

Mukaan pilottiryhmään etsitään 5–10 paikallismuseota, joilla on meneillään tai suunnitteilla jonkun oman digitaalisen palvelun tai toimintamallin kehittäminen. Ryhmään valituille museoille tarjotaan neuvontaa, ohjeita ja tukea oman digitaalisen palvelun tai toimintamallin kehittämiseen. Museot tapaavat säännöllisesti verkossa ja toimivat myös toistensa vertaistukena. Kehittämistyöhön tai kokeiluun on mahdollista saada 500 euron tukiraha.

Pilottiryhmään hakeminen

Pilottiryhmään voivat hakea vakiintunutta museotoimintaa harjoittavat, yhteisöjen ja kuntien ylläpitämät, ei-ammatilliset paikallismuseot. Museon tulee esitellä kokoelmiaan säännöllisesti joko avoinna olevassa museossa tai verkossa. Haku on suunnattu paikallismuseoille, jotka eivät saa säännöllistä tukea valtiolta.

Ryhmään valitut paikallismuseot voivat käynnistää kehittämistyönsä heti. Rahaa voidaan myöntää myös jo käynnissä olevaan kehitystyöhön ja sen kustannuksiin.

Haku tapahtuu täyttämällä hakulomake, jossa kysytään tietoja museosta ja valitusta kehityskohteesta. Lomakkeella on esitettävä suunnitelma hankkeesta ja sen etenemisestä. Hakuaika on 11.9.–6.10.2024 ja valinnat tehdään marraskuun alussa.

Pilottiryhmään haetaan täyttämällä verkkolomake osoitteessa: https://link.webropolsurveys.com/S/04AE0FDCAB6356D3

Tutustu tarkempiin hakuohjeisiin ja ehtoihin osoitteessa: https://kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/digipamu-hanke/paikallismuseoiden-digitaalisten-palveluiden-kehittamisen-pilottiryhmaan/

Vertaistukea ja dokumentointia

Pilottitoimintaan valitut paikallismuseot kokoontuvat säännöllisesti etänä ja museoilla on erityinen mahdollisuus toimia toinen toistensa sparraajina. Myös Kotiseutuliiton asiantuntijat ja hankkeen koordinaattorit antavat kehittämistyöhön ohjausta, tukea ja neuvoja.

Pilottiryhmä aloittaa kokoontumiset jo syksyn 2024 aikana ja kokoontumisia jatketaan kevään 2025 ajan.

Pilottimuseoiden tulee dokumentoida kehittämistyötään esimerkiksi valokuvaamalla tai videoimalla. Pilottimuseoiden toteuttamia digitaalisia palveluita tai toimintamalleja esitellään hankkeen koulutuksissa ja lopputuloksissa.

Koulutuksia ja verkko-opas

Pilottiryhmän museoiden kehittämishankkeet toimivat laajemminkin esimerkkinä siitä, mitä paikallismuseot voivat tehdä. Hankkeessa tuotetaan paikallismuseoille verkkokoulutusta ja -klinikoita sekä verkko-opas.

Hankkeen rahoitus tulee opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämästä Kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuesta (NextGenerationEU).

Lisätiedot

Pilottiryhmistä vastaa koordinaattori Riina Koivisto, riina.koivisto@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 9834 555.

Muut hankkeeseen liittyvät asiat, projektipäällikkö Jonina Vaahtolammi, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705