Hailuodon nuorisoseurantalo palkittiin parhaasta korjauksesta

11.12.2013 Tiedote

Hailuodon nuorisoseuralle on 11.12. myönnetty vuoden 2013 Hyvän korjauksen tunnustuspalkinto nuorisoseurantalon korjauksesta. Korjausten ansiosta toiminta virkistyi paikkakunnan identiteetille tärkeässä rakennuksessa.

Nuorisoseurantalon korjaajat onnistuivat tavoitteissaan saada talo säilymään tuleville sukupolville ja lisätä sen käyttöä. Remontointi ruokki talkoolaisten innostusta myös uusiin kunnostusprojekteihin. Palkintoraati kiittää erityisesti seuran asennetta korjaukseen: työt on suunniteltu ja dokumentoitu huolella, talon ajallisia kerrostumia on säilytetty ja korjauksessa käytetty perinteisiä materiaaleja ja menetelmiä.

Taloa on korjattu vaiheittain. Viimeisin ponnistus on ollut uuden kolmiorimahuopakatteen tekeminen ja pahimmin vaurioituneen julkisivun vuorauksen uusiminen. Korjauksen yhteydessä järjestettiin myös punamultamaalin keittokurssi ja julkisivujen maalaustalkoot.

Keittiön ja sosiaalitilojen uusiminen on lisännyt huomattavasti talon käytettävyyttä. Turhaa uusimista on vältetty ja esimerkiksi ikkunoiden karmit ja puitteet on uusimisen sijaan kunnostettu. Sisätiloissa maalauskorjauksilla on saatu 1980-luvulla tehdyt seinien puolipaneelit sopimaan paremmin perinteisen seurantalon tyyliin.

Kunniakirjat Kemiin ja Kokkolan Lohtajalle

Kemin Veitsiluodon työväentalon korjauksissa parannettiin talon käytettävyyttä, saavutettavuutta sekä energiataloutta. Samalla onnistuttiin säilyttämään talon ominaispiirteet. Työväentalo on tärkeä alueen asukkaille ja sillä on runsaasti monipuolista käyttöä. Korjaustöitä on tehty suureksi osaksi talkoovoimin.

Keittiö on uudistettu ja sisätiloissa on kunnostettu rakentamisajankohdalle tyypilliset vaneriovet, levyverhoukset ja sormipaneelit. Rankorakenteisen talon yläpohjaan ja ulkopintaan on lisätty lämmöneristettä. Rimalaudoituksena tehty ulkovuoraus on maalattu petroliöljymaalilla.

Väliviirteen kyläyhdistys ja nuorisoseura Lohtajalta korjasivat käyttämättömänä olleen ja rapistuneen Rientolan. Kaikki korjauskelpoinen materiaali, kuten kulissit, seinien ensopahvit ja levyt on säilytetty. Kirkkokamina ja hella sekä ikkunat ja ovet kunnostettiin. Kateaineena on käytetty huopaa ja ulkomaalaus tehty petroliöljymaalilla.

Rientolan kunnostusta on tehty pitkälti talkootyönä ja käytettävissä olevat resurssit huomioiden. Vaatimattomasti varustellun kesäkäytössä olevan talon tunnelma on säilynyt korjauksessa erinomaisesti.

Hyvän korjauksen palkinto kannustaa perinteiseen korjaustapaan

Seurantaloasiain neuvottelukunta myöntää Hyvän korjauksen tunnustuspalkinnon vuosittain seurantalolle, jota on korjattu perinteitä ja rakennuksen historiaa kunnioittaen, hyvän korjaustavan mukaan ja joka on korjauksen tuloksena käyttäjien kannalta hyvin toimiva. Palkinto jaettiin nyt neljättä kertaa. Ehdokkaita palkinnon saajaksi oli kaikkiaan yhdeksän. Hyvän korjauksen palkinnon saajaa voi ehdottaa vuosittain tammikuusta toukokuun loppuun.

Suomen Kotiseutuliiton yhteydessä toimiva Seurantaloasiain neuvottelukunta on seurantaloja omistavien yhdistysten keskusjärjestöjen perustama yhteistyöelin, jossa ovat mukana myös opetus- ja kulttuuriministeriön, ympäristöministeriön ja Museoviraston sekä Kuntaliiton edustajat. Palkintoraatiin kuuluivat arkkitehdit Leni Pakkala, Ulla Rahola ja Tuulikki Terho sekä Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo.

Kaikki talot ja palkinto:
Leni Pakkala, rakennustutkija, Suomen Kotiseutuliitto, puh. (09) 612 63221, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

Hailuodon nuorisoseurantalo:
Maarit Parrila, Puheenjohtaja, Hailuodon Nuorisoseura ry. Puh. 040 515 2610, etunimi.sukunimi@luukku.com

Hyvän korjauksen palkinto