Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä juhlitaan syyskuussa reittien ja verkostojen kulttuuriperintöä

28.8.2024 Tiedote

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät nostaa esille kiinnostavia kohteita ja upeaa kulttuuriperintöämme tapahtumissa ympäri Suomen. Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä vietetään tänä vuonna koko syyskuu.

Historiallisiin vaatteisiin pukeutuneita ihmisiä museoalueella.
Janakkalan Taaran markkinat. Kuva: Anna-Milla Vainio.

Kulttuuriympäristöpäivien teema vuonna 2024 on Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot. Teema nostaa esille reittejä, väyliä ja verkostoja, joista lähiympäristömme ja kulttuuriperintömme rakentuu. Vuoden tapahtumissa esitellään historiallisia kulkuteitä, kiehtovia luontopolkuja, sekä erilaisia verkostoja ja niiden monipuolista toimintaa.

Rakennusperintöä, markkinahumua ja kävelykierroksia

Vuonna 2024 kiinnostaviin kohteisiin ja lumoaviin reitteihin tutustaan avointen ovien tapahtumissa, ohjatuilla retkillä sekä kävely- ja pyöräilykierroksilla. Esitelmillä ja seminaareissa kulkuväylien ja reittien kulttuuriperintöä valotetaan eri näkökulmista. Työpajoissa kiinnostuneet saavat itse kokeilla perinteisiä työmenetelmiä ja vanhan korjaamista.

Syyskuun tapahtumissa voi tutustua modernin rakennusperinnön verkostoihin Alvar Aalto -viikolla Alajärvellä ja Vanhassa Vääksyssä huviloiden pihoihin ja puutarhoihin. Etelä-Karjalan kulttuuriympäristöpäivillä on tarjolla lukuisia kävelykierroksia ja Pirkanmaalla voi ottaa osaa kulttuuriympäristötalkoisiin. Historiallista markkinahumua on tiedossa Janakkalassa ja Järvenpäässä. Rautatiehistoriaan voi uppoutua asemapuistojen tapahtumissa tai kävelykierroksella VR:n tiluksilla Hyvinkäällä. Vantaalla voi pohtia historiallisia yhteyksiä muinaispuistopäivässä ja Helsingissä risteillä Vartiosaareen vanhoja höyrylaivareittejä pitkin.

Jäänmurtaja suuren rakennuksen edessä.
Jäänmurtaja Tarmo Suomen merimuseon edustalla. Kuva Pekka Kurtz.

Liikenne- ja viestintäteemaisten Trafiikki-museoiden verkosto tarjoaa runsaasti ohjelmaa kulttuuriympäristöpäivien teemaan liittyen eri puolilla Suomea – tutustu vaikka jäänmurtaja Tarmoon Kotkassa Suomen Merimuseossa tai Postin 386-vuotiseen historiaan Tampereella Postimuseon tapahtumassa.

Katso kaikki Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumat jatkuvasti päivittyvästä kalenterista: https://kotiseutuliitto.fi/tapahtumat/tag/european-heritage-days/

Omatoimisesti reiteille retkeilemään ja kohteita kuvaamaan

Kulttuuriympäristöistä voi nauttia syyskuussa myös omatoimisesti eri tavoin. Etsi kiinnostava kohde lähistöltä ja suuntaa retkelle – tunnelmat voi jakaa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #kulttuuriympäristöpäivät.

Voit etsiä kiinnostavan retkikohteen myös kulttuuriympäristöpäivien tämän vuoden #ReittienLumoa-somekampanjasta. Tunnisteella #ReittienLumoa löydät Facebookista ja Instagramista lumoavia käyntikohteita kulttuuri- ja matkailureittien, väylien ja verkostojen varrelta.

Voit myös osallistua koko syyskuun käynnissä olevaan, Wiki Loves Monuments -valokuvakilpailuun, jossa kuvataan kilpailusivuilta löytyviä kulttuuriympäristön kohteita. Kilpailun teema on tänä vuonna kulttuuriympäristöpäivien teemaa mukaillen Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Euroopan suurin yleisötapahtumien kokonaisuus

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien, englanniksi European Heritage Days, viettoon osallistuu vuosittain jopa 30 miljoonaa ihmistä ympäri Euroopan. Teemavuodet ovat yhteisiä ja Euroopassa juhlitaan tänä vuonna teemalla Heritage of Routes, Networks and Connections.

Päiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat Museovirasto, Opetushallitus, opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura, Suomen museoliitto ja ympäristöministeriö.

#kulttuuriympäristöpäivät #EuropeanHeritageDays

Lisätietoja: