Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä 5.–11. syyskuuta juhlitaan kestävää kulttuuriperintöä

1.9.2022 Uutinen

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät esittelee yhteistä kulttuuriperintöämme monenlaisissa paikallisten järjestäjien tapahtumissa. Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä vietetään tänä vuonna 5.–11. syyskuuta.

Kulttuuriperintö on läsnä kaikkialla: arjessa ja juhlassa. Se luo viihtyisää elinympäristöä ja yhteisöllisyyttä. Kulttuuriperinnön säilyttäminen monipuolisena tuleville polville tarjoaa kasvualustan hyvinvoinnille ja luovuudelle.

Kestävää kulttuuriperintöä – lähiseudun helmet esiin

Vuonna 2022 Kestävä perintö -teeman myötä Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä nostetaan esille kestävää kulttuuriperintöä ja tekoja huomisen puolesta. Rakennusperintöön ja luonnonympäristöihin tutustaan avointen ovien tapahtumissa, retkillä ja kävelykierroksilla. Esitelmillä ja luennoilla kulttuuriperintöä valotetaan eri näkökulmista. Työpajoissa kiinnostuneet saavat itse kokeilla perinteisiä työmenetelmiä ja vanhan korjaamista.

Eurassa neuvotaan ja näytetään kuinka korjata vanhaa taloa ja Juankoskella keitetään yhdessä punamultamaalia. Kuopiossa Kantin kestävä keskiviikko tarjoaa tukea kestävämpien ratkaisujen ja ilmastotekojen toteuttamiseen.

Helsingin Tullisaaressa lähdetään opastetulle retkelle katsomaan lintuja ja rakennuskulttuuria, kun taas Seurasaaressa kävellään neuleita tehden. Turun Kupittaalla portit ovat auki vanhimmassa siirtolapuutarhassa ja Vanhassa Vääksyssä on ainutlaatuinen tilaisuus kurkistaa pihoille ja puutarhoihin. Lappeenrannassa ja Vantaalla tutustutaan oppaan johdolla linnoituksiin ja Kauhajoen Hyypänjokilaaksossa patikoidaan kulttuurimaisemassa.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien kaikki tapahtumat löytyvät osoitteesta: www.kulttuuriymparistopaivat.fi/tapahtumat.

Euroopan suurin yleisötapahtumien kokonaisuus

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät tarjoaa myös hyvän tilaisuuden tutustua oman lähiympäristön kulttuuriperintöön. Etsi kiinnostava kohde lähistöltä ja suuntaa retkelle – tunnelmat voi jakaa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #kulttuuriympäristöpäivät.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien, englanniksi European Heritage Days, viettoon osallistuu vuosittain jopa 30 miljoonaa ihmistä 49 Euroopan maassa. Teemavuodet ovat yhteisiä ja Euroopassa juhlitaan tänä vuonna teemalla Sustainable Heritage.

Päiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat Museovirasto, Opetushallitus, opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura, Suomen museoliitto ja ympäristöministeriö.

#kulttuuriympäristöpäivät #kestäväperintö #EuropeanHeritageDays

www.kulttuuriymparistopaivat.fi

www.europeanheritagedays.com

Facebook: www.facebook.com/EHDFinland