Euroopan kulttuuriperintöpalkinto Suomeen seurantalojen korjausavustusjärjestelmälle

30.5.2024 Tiedote
Laitilan Kulttuuriseura Walon toimintaa. Kuva: Miikka Lappalainen.

Suomalainen seurantalojen korjausavustusjärjestelmä on saanut Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon (European Heritage Awards / Europa Nostra Awards). Palkinnon myöntäjä arvostaa erityisesti sitä, kuinka kansalaiset itse pitävät Suomessa yllä paikallisyhteisöjen ainutlaatuista kulttuuriperintöä.

”Avustusohjelma tuo esiin kulttuuriperinnön suuren merkityksen yhteisöilleen. Keskittymällä paikalliseen kulttuuriperintöön se auttaa vahvan paikallistunteen luomisessa ja tukee niiden ihmisten kollektiivista hyvinvointia, joille nämä rakennukset ovat keskeinen osa yhteisöllistä elämää”, valintaraati toteaa perusteluissaan.

Valintaraati pitää kansalaisyhteiskunnan ja julkisen sektorin menestyksekästä yhteistyötä ansiokkaana.

Pihlajakosken nuorisoseurantalo. Kuva: Johanna Hakala.

”Vahva keskinäinen vuorovaikutus sekä jatkuva sitoutuminen paikallisyhteisöjen ja viranomaisten puolelta ovat todella vaikuttavia, samoin laajuus sekä korjaushankkeiden määrällä että ajallisesti mitattuna,” raati perustelee.

Seurantalojen korjausavustus on valtionavustus, jonka jakamisen opetus- ja kulttuuriministeriö on delegoinut Kotiseutuliitolle.

”Palkinto on merkittävä tunnustus Suomen Kotiseutuliitolle pitkäjänteisestä työstä rakennetun kulttuuriperintömme hyväksi yhdessä paikallisyhteisöjen kanssa”, iloitsee tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala.

”Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi vuonna 2004 Suomen Kotiseutuliiton tehtäväksi seurantalojen korjausavustusten jakamisen ja neuvontatyön. Korjausavustuksilla haluamme säilyttää maamme noin 2 500 seurantalon kulttuurihistoriallisesti arvokasta rakennusperintöä”, Multala jatkaa.

Euroopan unionin ja Europa Nostran yhteinen palkinto-ohjelma järjestetään Luova Eurooppa -rahoituksella. Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon saa tänä vuonna 26 kohdetta 18 eri maasta, viidessä eri palkintoluokassa.

Palkinnot luovutetaan Euroopan kulttuuriperintöpalkintojuhlassa Romanian Bukarestissa 7. lokakuuta. Palkinnon sai Suomesta myös digitalisoidun lehdistöaineiston jakamista koskeva kansainvälinen yhteistyöhanke, jossa Helsingin yliopiston Kansalliskirjasto on ollut osallisena.

Pitkäjänteistä työtä talojen ja yhteisöjen puolesta

tanssit-seurantalolla
Tanssit seurantalo Soihtulassa Oulaisissa. Oulaisten Nuorisoseuran toiminta on hyvä esimerkki paikallisen vapaaehtoisen kansalaistoiminnan ja yhdistysvoimin ylläpidetyn seurantalon merkityksestä lähialueellaan. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Valtio on jakanut seurantalojen korjausavustuksia vuodesta 1978. Avustukseen liittyvä korjausneuvonta annettiin Suomen Kotiseutuliiton tehtäväksi vuonna 1984. Vuodesta 2004 Kotiseutuliitto on vastannut myös avustuksen jakamisesta ja selvitystyöstä.

Korjausavustuksen asiantuntijaelimenä ja koordinoijana toimii Seurantaloasiain neuvottelukunta. Siinä on edustettuna 12 seurantaloja ylläpitävien yhteisöjen keskusjärjestöä sekä opetus- ja kulttuuriministeriö, ympäristöministeriö, Museovirasto ja Kuntaliitto.

”Ei voi liiaksi kiittää yhdistysten ja järjestöjen sitoutumista talojensa vaalimiseen, niiden kautta paikallisen kulttuurin ja moninaisen aktiivisuuden mahdollistamiseen. Seurantaloilla ollaan kansalaisyhteiskuntamme ytimessä”, neuvottelukunnan puheenjohtaja Mikko Härö toteaa.

Yleisöäänestyksessä voi äänestää oman maan palkintokohdetta

Lokakuun palkintotilaisuudessa julkistetaan myös 10 000 euron arvoisen yleisöpalkinnon voittaja. Yleisöpalkinnon voittajan äänestämiseen voi osallistua kuka tahansa henkilö, jolla on käytössään sähköposti.

Mikko Härö haluaa innostaa suomalaista seurantaloväkeä äänestämään.

”Meillä on mielestäni erinomainen mahdollisuus voittaa yleisöpalkinto. Seurantalotoiminnassa on mukana kymmeniätuhansia  – ellei satojatuhansia  – ihmisiä. Erilaisten perhetapahtumien, kuten häiden, kautta ne koskettavat likipitäen kaikkia suomalaisia. Myös oman maan hanketta saa äänestää tässä kilpailussa”, Mikko Härö mainitsee ja vakuuttaa, että mahdolliset palkintorahat käytetään suoraan seurantalotoiminnan hyväksi.

Korvaamaton osa suomalaista rakennus- ja kulttuuriperintöä

Hieno mansardikattoinen seurantalo, jossa on kauniit puuleikkaukset ikkunoiden ympärillä. Solbacken, Tuusula.
Klemetskogin Nuorisoseurantalo Solbacken Tuusulassa. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Seurantaloja on Suomessa noin 2500. Ne ovat kulttuurisesti, yhteiskunnallisesti, arkkitehtonisesti ja historiallisesti korvaamaton osa suomalaista rakennus- ja kulttuuriperintöä. Vanhimmat ovat peräisin 1800-luvulta. Seurantaloja on rakennettu, hoidettu ja käytetty lähes 150 vuoden ajan yhtä jalkaa modernin kansalaisyhteiskunnan kehityksen kanssa.

Seurantalot ovat yhteisönsä keskuksia ja kaikille avoimia. Niissä harrastetaan, järjestetään kokoontumisia ja juhlia. Seurantaloissa harrastaa viikoittain kymmeniätuhansia lapsia, nuoria ja aikuisia. Niitä ylläpidetään suurelta osin vapaaehtoisvoimin rakennusta rakkaudella vaalien.

Noin puolet seurantaloista sijaitsee harvaan asutuilla seuduilla, joissa ei ole muita avoimeen kansalaistoimintaan sopivia tiloja. Myös julkinen sektori käyttää rakennuksia eri toimintoihin, esimerkiksi äänestyspaikkoina. Taloja vuokrataan lisäksi perhejuhlien viettoon. Monessa kunnassa seurantalot on katsottu kuntalaisille niin tärkeiksi, että ne on vapautettu kiinteistöverosta.

Äänestä sivulla: vote.europanostra.org

Video Suomen voittajakohteesta suomeksi ja ruotsiksi

Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon / Europa Nostra -palkintojen voittajat 2024

Konservointi ja uudelleenkäyttö

Royale Belge Building, Brussels, BELGIUM

Schulenburg Mansion, Gera, GERMANY

Ignacy Historic Mine, Rybnik, POLAND

Saxon Church in Alma Vii, ROMANIA

St. Michael’s Church, Cluj-Napoca, ROMANIA

Snow Wells, Sierra Espuña, SPAIN

Tutkimus

NewsEye: A Digital Investigator for Historical Newspapers, AUSTRIA/FINLAND/FRANCE/GERMANY

Koulutus, valmennus ja taidot

Teryan Cultural Center – Empowering Armenian Refugees from Nagorno-Karabakh, Yerevan, ARMENIA

Boulouki – Travelling Workshop on Traditional Building, GREECE

Traditional Farm Buildings Scheme, IRELAND

Serfenta Crafts Revitalisation Model, Cieszyn, POLAND

White Carpentry School, Narros del Castillo, SPAIN

Kansalaisten aktivointi ja tietoisuuden lisääminen

The Square Kilometre, Ghent, BELGIUM

The Silence that Tore Down the Monument, Kamenska, CROATIA

Preserving the Community Halls for Local Civil Society Activities, FINLAND

Fortified Castles of Alsace Association, FRANCE

Citizens’ Rehabilitation of the Tsiskarauli Tower, Akhieli, GEORGIA

International Festival of Classical Theatre for Youth, Syracuse, ITALY

Foundation for the Conservation of the Historical Estate Ockenburgh, The Hague, THE NETHERLANDS

Heritage-mestarit

Society of Friends of Dubrovnik Antiquities, CROATIA

Else “Sprossa” Rønnevig, Lillesand, NORWAY

Piotr Gerber PhD, Wrocław, POLAND

Europa Nostra -palkinnot 2024 Yhdistyneestä kuningaskunnasta tuleville erinomaisille hankkeille

Tänä vuonna Europa Nostra -palkinnot myönnetään neljälle merkittävälle EU:n ulkopuoliselle Eurooppalaiselle hankkeelle, jotka eivät osallistu EU:n Luova Eurooppa -ohjelmaan.

Gideon Tapestries, Hardwick Hall (Konservointi ja uudelleenkäyttö)

Shrewsbury Flaxmill Maltings, Shrewsbury (Konservointi ja uudelleenkäyttö)

Westminster Hall, London (Konservointi ja uudelleenkäyttö)

Marcus Binney CBE, OBE Hon FRIBA FSA (Heritage-mestarit)