Ennätysvilkas tapahtumavuosi: kulttuuriperintö ja tarinat esillä sadoissa tapahtumissa

30.8.2018 Tiedote

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien pääajankohta alkaa maanantaina 3.9. ja jatkuu sunnuntaihin 9.9.

Tunne perintösi, jaa tarinasi on Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teema Suomessa vuonna 2018. Juhlintaan voi osallistua yleisötapahtumissa ympäri maan. Vuonna 2018 vietettävä Kulttuuriperinnön eurooppalainen teemavuosi on innostanut mukaan mahtavan määrän tapahtumia. Euroopan kulttuuriympäristöpäivien pääajankohtaa vietetään tänä vuonna Suomessa 3.–9. syyskuuta, mutta teemaa on nostettu esille sadoin tapahtumin jo aiemmin tänä vuonna. Yhteensä tapahtumia on tiedossa jo yli 500!

Samaan aikaan teemaa juhlitaan peräti 50 Euroopan maassa kymmenin tuhansin tapahtumin. EU:n kulttuurikomissaari Tibor Navracsics arvioikin elokuussa antamassaan lausunnossa, että kulttuuriperinnön merkitys Euroopan sosiaaliselle ja taloudelliselle kehitykselle tulee vain kasvamaan. Euroopan kulttuuriympäristöpäivien jakamiseen kehottava teema vahvistaa koko Euroopan yhtenäisyyttä ja lisää erilaisuuden ymmärrystä ja arvostusta, etenkin vaikeina aikoina. Tästä syystä kulttuuriperintö on komissaarin mukaan jatkossakin poliittinen kärkiteema Euroopassa.

Kulttuuriympäristöpäivien sadat tapahtumat juhlistavat meidän kaikkien omaa ja yhteistä perintöä

Suomessa Tunne perintösi, jaa tarinasi -teemavuonna nostetaan esiin muun muassa perhe ja suku, paikkakuntien oma historia ja tavat sekä eri ikäisten ihmisten ja yhteisöjen perintö – meidän jokaisen tarina on osa eurooppalaista kulttuuriperintöä.

Tarjolla on retkiä kävellen ja pyöräillen erilaisiin kulttuuriympäristöihin, maisemanhoitotalkoita, paikallisen menneisyyden esittelyä, tarinoidenkeruutapahtumia, perinneillallisia ja sadonkorjuujuhlia sekä avoimia ovia kiinnostavilla kouluilla, seurantaloilla ja huvila-alueilla.

Nämä ja monet muut tapahtumat löytyvät osoitteesta www.kulttuuriymparistopaivat.fi/tapahtumat.

Suomalaismenestystä eurooppalaisessa kulttuuriperintökilpailussa

Osana kulttuuriympäristöpäiviä järjestetään vuosittain Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailu, jonka tarkoitus on innostaa lapsia ja nuoria vaikuttamaan kulttuuriympäristöön nyt ja tulevaisuudessa. Suomesta lähtöisin oleva kilpailu on vuodesta 2018 alkaen yhteinen European Heritage Makers Week kaikille Euroopan alle 18-vuotiaille.

Kymmenen eurooppalaisen voittajan joukkoon valittiin ainoana suomalaisena vantaalainen 8-vuotias Saga Koivisto. Koiviston palkitussa työssä kuvataan omaa lähiympäristöä Vantaan Jokiniemessä ja sen muutosta esihistoriasta nykypäivään. European Heritage Makers Week -projektiin lähetettiin kaikkiaan 82 työtä eri puolilta Eurooppaa.

Kulttuuriympäristöjä juhlitaan koko Euroopassa – paikallisesti

Euroopan kulttuuriympäristöpäiviin osallistuu vuosittain yli 20 miljoonaa ihmistä 50 Euroopan maassa. Teemavuodet ovat yhteisiä kaikille maille ja Euroopassa juhlitaan koko vuosi teemalla European Heritage: The Art of Sharing.

Kulttuuriympäristöpäivien tarkoituksena on huomata lähiympäristön arvot ja nähdä kulttuuriympäristö voimavarana ja hyvinvoinnin lähteenä. Päiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat ympäristöministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Museovirasto, Opetushallitus ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry. Tänä vuonna keräämme ja tallennamme tarinoita kulttuuriperinnöstä myös yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kanssa.

www.kulttuuriymparistopaivat.fi
www.europeanheritagedays.com
Twitter: @HeritageDaysFI
Facebook: www.facebook.com/EHDFinland